Større end Coca-Cola og Alibaba: Novo Nordisk overhaler ikoniske brands
Novo Nordisk er vokset betydeligt over de seneste år og har lagt sig lunt på listen over verdens allerstørste selskaber.
Det er ikke kun i det danske aktiemarked, at Novo Nordisk stikker ud som lidt af en ener. Også i et globalt perspektiv præsterer selskabet fra Bagsværd på opsigtsvækkende vis.
Ikoniske brands som Coca-Cola, Walt Disney, Bank of America, Nike og Alibaba må se sig overhalet af det danske medicinalselskab, når man ser på markedsværdi.
På en liste offentliggjort lige før jul over verdens største børsnoterede selskaber målt på market cap indtager Novo Nordisk plads nummer 27 med en markedsværdi på godt 300 mia. dollar.
Pfizer ligger lige efter med en markedsværdi på 290 mia. dollar, mens Coca-Cola er at finde på plads nummer 31 med en markedsværdi på 276 mia. dollar.
For 10 år siden var Novo Nordisks markedsværdi et lidt andet sted. I slutningen af 2012 var medicinalselskabet således 91 mia. dollar værd efter at være vokset 36,37 pct. på året. I år er Novo Nordisk vokset 18,79 pct.
Apple topper listen med en vild markedsværdi på godt 2097 mia. dollar. På andenpladsen ligger det statsejede olieselskab Saudi Aramco med en markedsværdi på 1819 mia. dollar, mens Microsoft indtager tredjepladsen med en markedsværdi på 1779 mia. dollar.
Listens top 10 er udover Saudi Aramco besat af amerikanske selskaber, men på plads nummer 11 kommer det kinesiske tech-selskab Tencent ind med en markedsværdi på 390 mia. dollar.
Ingen andre danske selskaber end Novo Nordisk er blandt verdens 200 største selskaber målt på markedsværdi.