Wall Street Journal: Kæmpe fastfood-kæde kan være på vej mod salg
Salget vil i givet fald blive den næststørste virksomhedshandel inden for fastfood industrien siden Dunkin' blev solgt i 2020.
Fastfoodkæden Subway, der et af verdens mest kendte brands, kan være på vej til at blive sat til salg, skriver avisen Wall Street Journal og CNN Business.
Ifølge avisen så har ejerne af Subway hyret rådgivere til at undersøge mulighederne for et salg. Et salg, der kan sætte markedsværdien af kæden til mere end 10 mia. dollar eller næsten 70 mia. kr.
Det vil i givet fald blive det største salg inden for fastfood industrien siden Inspire Brands købte donut-selskabet Dunkin’ tilbage i 2020 for 11,3 mia. dollar.
Undersøgelserne af et salg er stadig i de indledende faser, og hvis der ikke findes en passende pris, kan planerne om et salg blive sat i bero igen.
På en forespørgsel om planerne fra CNN Business siger Subway, at den ikke ”kommenterer ejerskabsstruktur og forretningsplaner”, fordi den er privatejet.
»Vi fortsætter med at være fokuseret på at flytte brandet fremad med vores transformationsrejse for at hjælpe vores franchisetagere med at blive succesrige og profitable,« tilføjer en talsmand over for CNN.
Subway er i gang med en modernisering af hele kæden, der omfatter opdatering af de bestående menuer og forretninger.
Den overhaling ser ud til at virke. Subway fortalte i oktober, at man havde haft et rekord-salg i de mere end 20.000 Subway-restauranter, der findes alene i USA.
Subway er typisk et franchise foretagende, hvor Subway IP ejer de intellektuelle rettigheder til restauranterne, samt en franchise del, der styrer butikkerne.
Subway blev etableret i 1965 af Fred DeLuca.