Esbjerg hyldes af internationalt medie
Den massive vindmølleaktivitet og planer om samme, som Esbjerg Havn har, er ikke gået ubemærket hen på tværs af Nordsøen.
Havnebyen Esbjerg og dens havvindmøller er godt i gang med at få sat Danmark på verdenskortet.
I hvert fald spåes den danske by sammen med Nordsøen at blive Europas nye økonomiske kraftcentrum.
Det skriver magasinet The Economist.
Årsagen til den fine forudsigelse skal findes i Esbjerg Havns nye planer for vindmøller på havet.
Frem mod 2025 er det nemlig målet at tredoble havnens kapacitet for udskibning af vindmøller ved at lave en digital kopi af sine allerede-eksisterende vindmølleaktiviteter.
Ifølge The Economist kan Esbjerg på den måde skalere og lægge grundlag for det, der i artiklen bliver kaldt for en »ny Nordsø-økonomi.«
Og det vil ikke bare hjælpe resten af Europa med at nå EUs ambitiøse klimamål og derudover også gøre europæiske lande fri for afhængigheden af bl.a. Ruslands energikilder.
I 2022 blev der bortauktioneret mere end 25 gigawatt vindkraftkapacitet fra lande med vindmøller i Nordsøen, og med den nye plan forventes dette tal at vokse markant - noget, der også på sigt vil kunne tiltrække andre økonomiske aktiviteter.
»Overflod af energi har tendens til at tiltrække industri,« forklarer Nikolaus Wolf, der er økonomisk historiker ved Humboldt Universitet i Berlin, til The Economist.
Den tyske tænketank Agora Energiewende forudser også, at den politiske magtbalance i kystbyer vil gennemgå et skift, såfremt Europas økonomiske epicenter rykker længere mod nord.
Det hele kræver bare, at man bl.a. i Esbjerg Havn og i andre Nordsø-byer kan løse et nærtstående problem med kapacitetsmangel.
Vestas har tidligere påpeget, at der allerede fra 2025 kan mangle kapacitet i de europæiske havne - noget som Esbjerg Havn lige nu er i gang med at løse.
»Det er ikke kun os, som mangler kapacitet. Det gør man også i Belgien og Holland. Og Tyskland har slet ikke en vindmøllehavn. Så vi er nødt til at finde mere plads på havnene, og der er sådan en digital twin et godt værktøj. For det er ikke sådan, at man bare sejler delene til Nordsøen fra en havn i Østersøen. Sådan fungerer det ikke,« har Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn, tidligere udtalt til Finans.