Erhverv

Esbjerg hyldes af internationalt medie

Den massive vindmølleaktivitet og planer om samme, som Esbjerg Havn har, er ikke gået ubemærket hen på tværs af Nordsøen.

Artiklens øverste billede
En udvidelse af vindmøllerparkerne i Nordsøen kan betyde store økonomiske og politiske skift i Europa. Foto: Lars From

Havnebyen Esbjerg og dens havvindmøller er godt i gang med at få sat Danmark på verdenskortet.

I hvert fald spåes den danske by sammen med Nordsøen at blive Europas nye økonomiske kraftcentrum. 

Det skriver magasinet The Economist.

Årsagen til den fine forudsigelse skal findes i Esbjerg Havns nye planer for vindmøller på havet. 

Frem mod 2025 er det nemlig målet at tredoble havnens kapacitet for udskibning af vindmøller ved at lave en digital kopi af sine allerede-eksisterende vindmølleaktiviteter. 

Ifølge The Economist kan Esbjerg på den måde skalere og lægge grundlag for det, der i artiklen bliver kaldt for en »ny Nordsø-økonomi.« 

Og det vil ikke bare hjælpe resten af Europa med at nå EUs ambitiøse klimamål og derudover også gøre europæiske lande fri for afhængigheden af bl.a. Ruslands energikilder.

I 2022 blev der bortauktioneret mere end 25 gigawatt vindkraftkapacitet fra lande med vindmøller i Nordsøen, og med den nye plan forventes dette tal at vokse markant - noget, der også på sigt vil kunne tiltrække andre økonomiske aktiviteter. 

»Overflod af energi har tendens til at tiltrække industri,« forklarer Nikolaus Wolf, der er økonomisk historiker ved Humboldt Universitet i Berlin, til The Economist.

Den tyske tænketank Agora Energiewende forudser også, at den politiske magtbalance i kystbyer vil gennemgå et skift, såfremt Europas økonomiske epicenter rykker længere mod nord.

Det hele kræver bare, at man bl.a. i Esbjerg Havn og i andre Nordsø-byer kan løse et nærtstående problem med kapacitetsmangel. 

Vestas har tidligere påpeget, at der allerede fra 2025 kan mangle kapacitet i de europæiske havne - noget som Esbjerg Havn lige nu er i gang med at løse.

»Det er ikke kun os, som mangler kapacitet. Det gør man også i Belgien og Holland. Og Tyskland har slet ikke en vindmøllehavn. Så vi er nødt til at finde mere plads på havnene, og der er sådan en digital twin et godt værktøj. For det er ikke sådan, at man bare sejler delene til Nordsøen fra en havn i Østersøen. Sådan fungerer det ikke,« har Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn, tidligere udtalt til Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.