• For abonnenter

Sådan trigger firmaer dig til at købe alt det usunde

Hvordan endte den chokolade i indkøbskurven? Den menneskelige hjerne er ikke bygget til at klare en indkøbstur.

Alessia Savitteri fra Neurons får målt sin hjernes reaktion på varer i supermarkedet. Foto: Stine Schjøtler

Du gik ind i butikken efter mælk. Kun mælk. Så hvordan endte den Snickers alligevel i indkøbsposen? Har du ingen rygrad? Du forbander dig selv på vejen hjem. Men måske skal du ikke være så hård mod dig selv. 

Ifølge neuropsykolog Thomas Z. Ramsøy var slaget om den Snickers allerede tabt, før du vidste det. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.