Tidligere topchef Alfred Josefsen om Irmas lukning: Vi bliver fattigere
Alfred Josefsen, der var adm. direktør for Irma under Coop frem til 2012, håber, at der kan findes en anden løsning end lukning af Irmakæden med aktuelt 65 butikker.
»Det er en katastrofe for både kunder og fødevareudviklingen i Danmark. Der må kunne findes en anden løsning, men Coop vil åbenbart bare af med Irma.«
Sådan lyder meldingen fra Alfred Josefsen, der er tidligere adm. direktør for netop Irma-kæden.
Coop Danmark, der som brugsbevægelse har ejet Irma siden 1983, meddelte tirsdag, at den dagligvarekæde med 65 butikker koncentreret om især Storkøbenhavn skal lukkes. Til gengæld skal Irma-varer sælges landsdækkende i andre Coop-butikker fremover.
Det sker som led i en forenkling af koncernen.
En stor del af de nuværende Irma-butikker omdannes efter planen til andre af Coops kæder, mens 17 lukkes. Ca. 400 af de 2.000 stillinger, som er i Irma nedlægges, mens de resterende flytter med over i de andre kæder.
»Det er tragisk og trist, at Irma nu ikke skal fortsætte. Nostalgien kan vi ikke leve af, men selve opbakningen til Irma har bare været der på en anden måde end i andre kæder. Det bliver fattigere, da netop Irma har stået for innovation gennem generationer af nye madvarer og koncepter,« mener Alfred Josefsen.
Han kom til Irma som adm. direktør i 1999 Irma og er i kædens historie noteret som chefen, der fik vendt underskud og lukning af butikker til ekspansion og nyt overskud samt en profil med bl.a. fokus på økologi.
Alfred Josefsen trak sig dog fra Irma under stor mediebevågenhed i 2012, da Coop-ledelsen imod hans ønske flyttede kædens hovedkontor til Albertslund, hvor den samlede koncern har til huse. Den beslutning om at rykke helt ind i Coop var han ikke enig i.
»Jeg forstår ikke den nye beslutning fra Coops ledelse. Det er en kæde med underskud lige nu og markedet er under pres. Sådan har det også været før, og det lykkedes da at vende udviklingen,« siger Alfred Josefsen om beslutningen om at lukke.
Irma er Danmarks ældste dagligvarekæde med en historie tilbage til 1886.
»Det er en meget hård beslutning, men desværre nødvendig. Grundlaget for den som selvstændig kæde er der ikke længere. Der er meget godt at tage med videre – både varer, service og medarbejdere, som vi tager med videre på anden vis,« siger koncernchef Kræn Østergaard Nielsen, Coop Danmark.
Han fastslår samtidig, at Coop gennem en periode har forsøgt at finde en køber til Irma, men det er ikke lykkedes i det nuværende marked. Derfor forsvinder kæden nu trods dens historie.
Hos Coops hovedkonkurrent, Salling Group, oplyser kommunikationsdirektør Henrik Vinter Olesen, at der ingen kommentarer er til, om koncernen er blevet tilbud at overtage Irma. Samme melding lyder fra kommunikationschef Jonas Schrøder i discountkæden Rema 1000 Danmark.
65-årige Alfred Josefsen, der i dag bl.a. er foredragsholder, forfatter og ledelsesrådgiver, fastslår, at han gennem periode har været i dialog med Coops topledelse om netop Irmas fremtid. Han ser gerne, at der gøres en mere aktiv indsats for at finde en investor eller anden løsning til at drive kæden videre i en form.
»Jeg har været med til at lave et oplæg om, at Irma ikke fortjener at dø i Coops varetægt. Det har desværre ikke ført til noget, men nu må vi se, om der kan komme nogle frem med økonomisk muligheder. Irma er den blå farve og jeg har blåt bold i årene, så jeg kæmper gerne. Irma ejes jo af Coop juridisk, men reelt er det jo kunder og medarbejdere som er de reelle ejere,« siger Alfred Josefsen.