- Opdateret 08/02/2023 kl. 08:28
Mærsk-regnskab smadrer danmarksrekord
Mærsk har tjent styrtende i 2022 og udbygger sin danmarksrekord i indtjening mens forventninger til 2023 tegner et dystert billede og skuffer analytikernes forventninger.
Med logistisk kaos og skyhøje fragtrater som vind i sejlene har A.P. Møller-Mærsk for andet år i træk sat danmarksrekord for indtjening i 2022.
Men mens 2022 har været rekordår, forventer Mærsk et driftsresultat i 2023 på mellem 8 og 11 mia. dollars svarende til mellem 55 og 76 mia. kr. En væsentlig nedgang fra rekordåret 2022. Det viser A.P. Møller-Mærsks årsregnskab for 2022.
Med et resultat efter skat på 203 mia. kr. i 2022 er nettoresultatet steget med 73 pct. fra 2021, hvor Mærsk landede et resultat efter skat på 118 mia. kr. Dermed udbygger A.P. Møller Mærsk rekorden for det bedste resultat i dansk erhvervshistorie nogensinde.
Driftsresultatet (ebitda) for 2022 landede på 255 mia. kr. og med Mærsks egen udsigt til et driftsresultat i det kommende år på mellem 55 og 76 mia. kr. er det altså et væsentligt dårligere resultat, Mærsk forventer i indeværende år.
Når Mærsk selv forventer højest at kunne lande et driftsresultat på 76 mia. kr., er det endda lavere end analytikernes forventninger til 2023, der ligger på lige over 80 mia. kr.
Mens 2022 blev endnu et rekordår på Esplanaden, får Mærsks nye adm. direktør, Vincent Clerc, altså mere end almindeligt svært ved at udbygge rekorden fremover.
Det glimrende resultat for 2022 glæder Vincent Clerc, der udtaler sig i en pressemeddelelse onsdag morgen.
»2022 var et bemærkelsesværdigt år på mange måder. Mens vi kan aflægge det bedste finansielle resultat i selskabet historie, har vi taget vores partnerskaber med vores kunder til nye højder for at støtte deres forsyningskæder fra dør til dør gennem forstyrrende tider,« skriver han.
Samtidig adresserer han de hårde tider, der ligger forude for selskabet.
»Mens vi går ind i et år med udfordrende makroøkonomiske udsigter og nye typer af usikkerheder for vores kunder, er vi fastsatte på at accelerere vores forretningstransformation og forhøje vores operationelle fortræffelighed for at udnytte de unikke muligheder, der ligger foran os,« skriver han.
Transformationen, som Vincent Clerc, beskriver, dækker over Mærsks strategiske transformation fra containerselskab til logistikselskab. Og selvom Mærsk fastholder en strategi om at levere samlede logistikløsninger til sine kunder, var det i 2022 stadig søforretningen i Mærsk, der trak den store del af læsset i rekordregnskabet for året .
I Ocean-forretningen har Mærsk landet et driftsresultat på 234 mia. kr. En vækst på 33 pct. Mens logistikforretningen, som indgår som det strategisk afgørende ben i Mærsks samlede forretning i fremtiden, voksede med over 50 pct. til et samlet driftsresultat på 9,5 mia. kr. Når man fraregner de opkøb, som Mærsk har gennemført på logistikforretningen, har den organiske vækst i logistikforretning været 20 pct.
Mens A.P. Møller-Mærsk forventer makroøkonomisk modvind og et markant forringet resultat i 2023, fastholder koncernen sin logistikstrategi og tilskriver netop den strategi afgørende betydning i nedgangstider.
»Vores forpligtelse til at tilbyde sigtbarhed og integrerede logistikløsninger fortsætter med at resonerer stærkt til vores kunder, for hvem det er strategisk afgørende at sikre, at deres forsyningskæder er robuste og bæredygtige,« skriver Vincent Clerc i årsregnskabet.
Mens det samlede årsregnskab for 2022 overgik 2021 på samtlige finansielle parametre, trak fjerde kvartal af 2022 dog ned i det samlede år.
Det sidste kvartal af året bød på kollapsede fragtrater og flere af de makroøkonomiske udfordringer, som Mærsk forventer også at se i 2023. Og det betød, at selskabet i fjerde kvartal oplevede et fald i både omsætning og driftsresultat og dermed et fald på bundlinjen på over 18 pct. sammenlignet med samme periode 2021.