Erhverv

Proshops overskud faldt markant, men strategien har virket

Proshops overskud er styrtdykket, men omsætningen blev holdt intakt i et turbulent år. Det aarhusianske selskab har et trecifret beløb i kassen og er på udkig efter muligheder for konsolidering.

Artiklens øverste billede
»Nogle gange bliver jeg selv overrasket over, hvad vi har på lager,« siger Poul Thyregod, direktør i onlineselskabet Proshop, som han var med til at grundlægge for 27 år siden. Foto: Rikke Kjær Poulsen

»Danmarks største online butik målt på omsætning.«

Sådan omtaler direktør Poul Thyregod selv sit livsværk, onlineselskabet Proshop, der har hjemme i Aarhus.

Da producenterne i det forgangne år hævede priserne i et hårdt presset marked, valgte Proshop at gå den modsatte vej. Og det har givet pote på omsætningen. 

Overskuddet afspejler imidlertid, at den aarhusianske webshop reagerede på verdenssituationen ved at trimme virksomheden og sænke sine avancer i kampen om kunderne.

Overskuddet er dykket til 32,6 mio. kr. i 2022 mod hele 83,9 mio. kr. i 2021. Til gengæld har man fastholdt omsætningen på 2,7 mia. kr. i en tid, hvor forbrugerne ellers begyndte at justere deres indkøbsvaner oven på pandemien og nedlukningen, bemærker Poul Thyregod.

»Vi lykkedes med strategien med at fastholde omsætningen og hjælpe vores kunder bedre igennem krisen, ved at tilbyde bedre priser i markedet. Dette resulterede selvfølgelig i, at vores overskud faldt markant i 2022.«

Direktøren bemærker samtidig, at moderselskabet Proshop Holding A/S har leveret sit bedste resultat nogensinde med et overskud på 76,6 mio. kr. og en egenkapital på 311 mio. kr.

I februar 2022 mærkede Proshop effekterne af forsyningskrisen og producenternes prisstigninger. Senere samme måned gik Rusland ind i Ukraine, og så fulgte stigende usikkerhed og energipriser, som udløste en tilbageholdenhed i markedet:

»De første to måneder i 2022 gav hurtig en indikation af, at der skulle kæmpes om kunderne i året. Vi traf hurtigt en strategisk beslutning om, at vi skulle være forbrugernes fortrukne valg, når der skulle handles online. Prisnedsættelserne blev fastholdt, og vi tænkte at det var lettere at få markedsandele, når der var ”lav sigtbarhed” i markedet, og flere af vores kollegaer trak i håndbremsen,« forklarer direktøren.

Selvom prisen på den enkelte indkøbskurv tog et dyk, betjente Proshop flere kunder. Men nu er der endnu en udfordring på vej.

»Det, folk ikke har opdaget endnu, er, at der kommer rentetilpasninger. Det er først i 2023, at alle de rentestigninger, der har været i EU, slår igennem. Det er jeg lidt nervøs for. En ganske almindelig familie, der skal betale mere om året af sit lån, tager jo ikke pengene fra madbudgettet. Det går fra alt det sjove. Så jeg tror først, at det virkelig er nu, at man skal spidse pennen for at vinde forbrugernes gunst,« siger Poul Thyregod.

Derfor fastholder Proshop sin strategi.

»Vi bliver måske lige en my mere aggressive. Det betyder, at vi er villige til at trykke mere på speederen og sætte vores indtjening lidt længere ned. Vi tænker, at vi kommer til at automatisere lidt mere i år for at have et lidt lavere omkostningsniveau. Vi skal jo have vækst,« siger han.

Poul Thyregod har da også købmandskasketten på i det kommende år. Proshop går ud af året som gældfri efter at have tilbagebetalt al sin bankfinansiering, og kassen er polstret med et trecifret millionbeløb, der bl.a. skal bruges til at konsolidere sig i markedet.

Specifikt er Proshop interesseret i Nordeuropa. Der er flere aktuelle muligheder i kikkerten, som direktøren ikke kan sætte navn på.

»Den enkelte forbruger køber færre forbrugsgoder. Så jeg tror, at hvis man skal konkurrere mod udlandet, bliver man nødt til at slå sig sammen – altså konsolidere. Hvis der kommer nogen, der er seriøse og har en vis størrelse, så vil vi gerne kigge på det,« fortsætter Poul Thyregod.

»Handlen skal være fornuftig. Om det så er 100 mio. kr. eller 200 mio. kr., kan jeg ikke lige sætte tal på. Det kan også være, at det er mere. Jeg er meget åben for, hvad der kan ske.«

Proshop har været i gang med lave en såkaldt sektorændring og omdanne sig til et onlinevarehus med omkring 235.000 varer. Fokus er på nonfood-varer, som kan omsættes hurtigt og håndteres af Proshops automatiserede robotlager for at holde omkostningerne nede. For nogle år siden gik man ind i legetøj, og senest er man begyndt at føre skønhedsprodukter og kæledyrstilbehør.

»Målet er, at folk skal besøge os oftere. Ikke bare for at købe en printerpatron. Så vi har alt fra kaffe til skønhed og kæledyrstilbehør. Nogle gange bliver jeg selv overrasket over, hvad vi har på lager.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.