Mærsk betaler mindre end 3 promille i skat til Danmark
Finans’ egne beregninger og oplysninger indhentet hos Skattestyrelsen viser, at A.P. Møller-Mærsk har en langt lavere skattebetaling til den danske statskasse, end koncernen oplyser.
Den danske shippinggigant A.P. Møller-Mærsk betalte i 2021 2,7 promille i skat til den danske stat. Samme år indkasserede Mærsk dansk erhvervslivs på det tidspunkt største overskud nogensinde på 123 mia. kr.
Det viser nye oplysninger, som Finans har fået hos Skattestyrelsen. Samtidig peger alt på, at shippingkoncernens skattebetaling er faldet yderligere i 2022, hvor Mærsk tjente svimlende 211 mia. kr.
»Det er fuldstændig grotesk og skriger til himlen. De (Mærsk, red.) nyder godt af det danske samfund, og vi sender krigsskibe til Adénbugten og Guineabugten for at beskytte bl.a. Mærsks skibe mod piratangreb. Det er komplet uacceptabelt,« fastslår erhvervsordfører Pelle Dragsted fra Enhedslisten.
Mærsk er - som landets øvrige rederier - undtaget den almindelige selskabsskat, men betaler i stedet den væsentligt lavere såkaldte tonnageskat.
Finans har hos Skattestyrelsen fået oplyst de danske rederiers samlede indbetaling af tonnageskat for 2020 og 2021. Her stod A.P. Møller-Mærsk ifølge brancheforeningen Danske Rederier for omkring 80 pct. af den danske skibsfartseksport .
Koncernens andel af tonnageskatten udgør sammen med A.P. Møller-Mærsks indbetaling af selskabskat den samlede beskatning af det danske overskud. Og selskabsskatten for såvel 2020 som 2021 er allerede offentliggjort på Skattestyrelsens åbne skattelister.
Sammenlagt giver det en dansk skatteprocent på 0,27 pct. for 2021 og 1,4 pct. for 2020. Det svarer til mindre end en tredjedel af den skat, som ifølge en særlig skatteredegørelse fra A.P. Møller-Mærsk er betalt af overskuddet til den danske statskasse.
Finans har fremlagt tallene for Mærsk. Her gør man opmærksom på, at der i den særlige Tax Report, som man har offentliggjort de seneste tre år, er bogført skat i Danmark, som aldrig er havnet i den danske statskasse.
Eller som presseafdelingen i koncernen selv udtrykker det i en skriftlig kommentar:
»Mærsk oplyser, at selskabet har skattebetalinger, der afholdes i Danmark, men som på grund af manglende dobbeltbeskatningsaftaler betales i et andet land«.
I koncernens Tax Report for 2022 er skattebetalingen i Danmark af rekordoverskuddet på 211 mia. kr. opgjort til 0,7 pct.
Men igen er der samme forbehold gældende som ved de to forudgående skatterapporter.
Fra 2021 til 2022 er antallet af rederiets egne og chartrede skibe faldet i antal, hvilket peger mod en stagnerende til en anelse faldende tonnageskat i 2022 i forhold 2021.
Samtidig gør koncernen selv i årsregnskabet opmærksom på, at andelen af overskuddet, som stammer fra den overvejende tonnagebeskattede shippingdel fra 2021 til 2022 er steget fra 90 til 96 pct.
Dermed tyder meget på, at den reelle del af rekordoverskuddet på 211 mia. kr. i 2022, der lander i den danske statskasse, vil ende på under 2 promille.
Finans har forelagt beregningerne for Mærsks skattebetaling for 2020 og 2021 for Skatteministeriet. I en skriftlig kommentar holder skatteminister Jeppe Bruus (S) døren åben for en mulig stramning af den nuværende gunstige skatteordning for rederierne. En ordning, som reelt fungerer som en erhvervsstøtteordning for rederierne.
»Der blev under den tidligere regering nedsat en ekspertgruppe, der skal komme med forslag til, hvordan vi kan justere nogle af de erhvervsstøtteordninger, vi har i dag. Ekspertgruppen arbejder stadig, og når den melder deres anbefalinger ud, vil vi naturligvis forholde os til dem,« lyder det i en skriftlig kommentar fra skatteminister Jeppe Bruus.