Landfolk henter millioninvestering fra fonden Seed Capital
Den aarhusianske virksomhed vil bruge investeringen til at indtage Norge og Tyskland.
Den danske startup Landfolk, der udlejer håndplukkede sommerhuse og ferieboliger, har netop hentet en tocifret millioninvestering.
I en ny kapitalrunde har fonden Seed Capital skudt 28 mio. kr. ind i virksomheden, som har to år på bagen.
Der skal investeres mange ressourcer i at etablere platformen i Norge og Tyskland, hvor Landfolk har lanceret inden for de seneste tre måneder, forklarer direktør for Landfolk, Christian Schwarz Lausten:
»Vores raison d’etre er at være en tech-virksomhed. Vi automatiserer og effektiviserer og skaber gode oplevelser gennem teknologi. Det er den ene del, vi skal bruge pengene på. Den anden del er selvfølgelig at ekspandere. Vi føler at vi har fundet et super godt sweet spot i markedet, og er blevet taget godt imod i Danmark.«
I 2022 investerede Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen gennem det familieejede investeringsselskab Heartland også et tocifret millionbeløb i virksomheden og overtog dermed 20 pct. af Landfolk.
Omfanget af investeringen var fortroligt, men ifølge Christian Schwarz Lausten er der tale om en større kapitalrunde i denne omgang.
I det seneste resultat for det skæve regnskabsår 2021/22 kom Landfolk ud med et underskud på 10,7 mio. kr. Resultatet var som forventet, og egenkapitalen udgjorde 16,7 mio. kr.
Hvornår forventer Landfolk at lande en grøn bundlinje?
»Det er op til vores medejere og investorer, hvad vi beslutter os for. Drivkraften for en start up er at putte så meget brændstof på, at vi kommer op i kredsløb. Det er et spørgsmål om, hvor højt op vi skal. Hvis vi skal tage hele Europa og blive den dominerende spiller, kommer der til at gå mange år. Det er der ingen tvivl om. Men isoleret til Danmark ville vi kunne ramme grønne tal på bunden inden for et års tid, hvis vi holdt op med at investere. Men det er ikke planen. Så der kommer til at være underskud i lang tid. Det er det, vi ønsker. Og det er det alle er indforståede med,« siger Christian Schwarz Lausten og tilføjer, at man dog i første omgang satser på Nordeuropa.
Landfolk har solgt 60.000 overnatninger det seneste år og har på tværs af landene fået 1.000 sommerhuse og ferieboliger med i porteføljen i løbet af to år. Heraf findes ca. 50 i Tyskland og 100 i Norge.
Virksomheden planlægger at fordoble antallet af huse i løbet af 2023. I øjeblikket takker Landfolk dog nej til omkring 40 pct. af de sommerhusejere, der ansøger om at blive en del af platformen.
Det skyldes, at man vil håndplukke boligerne:
»Vi taler ikke om luksus i vores univers, for det immaterielle er lige så luksuriøsts, som det materielle. Vi har også huse uden rindende vand, hvor man får oplevelsen af virkelig at komme ud i naturen. Men vi vil meget gerne have, at det er et personligt og autentisk hjem, man kommer ud i i stedet for et hus, der bare er gearet til udlejning,« siger Christian Schwarz Lausten.
Landfolks markedsanalyse er, at generation Z og millennials - eller Instagram-generationen - er optaget af æstetik, det smagfulde og kvalitetsbevidste. Og det premium-marked vil vokse væsentligt med de nye generationer, tror Christian Schwarz Lausten.
Hvad får dig til at tro, at sommerhuse er vejen frem, nu hvor coronapandemien forhåbentlig ligger bag os, og vi igen kan drage ud i verden?
»Jeg tror ikke, at det er et nulsumspil. Vi ser en makrotendens, hvor vi bevæger os fra det materielle til det immaterielle, og oplevelser er i den grad forbundet med rejser. Vi vil se mange rejse ud, men også mange, der rejser ind,« siger direktøren.
Landfolk spår nemlig samtidig, at Nordeuropa som feriedestination står over for en stor bølge af turisme de kommende år med attraktioner som tiltrækkende kystlinjer og en mere sval sommertemperatur end i Sydeuropa.
Der er nok for Landfolk at leve op til, lyder det fra Seed Capital, der tidligere har investeret i aarhusianske startups som Trustpilot og Lunar:
»Det er enormt spændende at se Landfolk ruske op i en branche, som har stået stille alt for længe. De har formået at skabe en virksomhed på blot to år med imponerende omsætning ved bl.a. at udvide markedet med et segment, som aldrig tidligere har udlejet deres sommerhus, og et team der formår at eksekvere som få,« lyder det fra Ulla Brockenhuus-Schack, Managing Partner i Seed Capital, i en pressemeddelelse.