Erhverv

Toyota satser på brintbiler i Danmark

Det skyldes bl.a., at infrastrukturen er ved at være på plads.

Artiklens øverste billede
Toyota introducerer til sommer brintbilen FCV i Tyskland, Storbritannien og Danmark.

Danmark har fået en uventet mulighed for at blive regnet med til de store billande.

Den japanske bilproducent Toyota har nemlig besluttet, at Danmark bliver et af de første lande, hvor den nye brintbil - foreløbig kun med navnet FCV - introduceres.

Sammen med Tyskland og Storbritannien bliver Danmark det ene af de tre europæiske lande, der får tilbudt brintbilen, når den går i serieproduktion.

Det skyldes i høj grad, at infrastrukturen er ved at være på plads i Danmark. Samtidig er brintbiler foreløbig fritaget for afgift i Danmark. Afgiftsfritagelsen, der gælder til udgangen af 2015, omfatter også elbiler. Men regeringen har endnu ikke truffet beslutning om, hvad der skal ske fra 2016.

Toyota har netop givetmeddelelsen på den igangværende biludstilling i Paris.

"Danmark bliver dermed et af de lande, der skal være med til at lægge fundamentet for udbredelsen af denne spændende teknologi, og vi glæder os rigtig meget til at byde den banebrydende brintbil velkommen på de danske veje," lyder det fra Kristian Krapper, der er administrerende direktør for Toyota Danmark A/S.

Han tilføjer, at Danmark er valgt, fordi der både blandt politikere og myndigheder er velvilje over for brintteknologien. Samtidig er det et udtryk for, at Toyota tror på Danmark som område for miljørigtige biler.

"Brintbilerne er foreløbig fritaget for afgift, og vi har en forventning om, at afgiftsfritagelsen vil blive forlænget. Samtidig udvides antallet af brintstationer fra de nuværende 3 til 11 med udgangen af næste år," tiilføjer Kristian Krapper.

Læs mere om udbygningen af brintstationer hos H2Logic og hos Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi.

I hjemlandet Japan indledes salget af brintbilen efter planen i april 2015, og et par måneder senere følger Tyskland, Storbritannien, Danmark samt USA efter.

Toyota tilbageholder foreløbig de tekniske oplysninger om bilen. Men den bliver på størrelse med Toyota Avensis - dog lidt højere og med lidt længere akselafstand. Brændselsceller, batteri og brinttanke er placeret under gulvet i bilen.

Da konceptudgaven af bilen blev præsenteret, havde den en rækkevidde på cirka 500 km, og det forventes, at serieudgaven vil ligge mindst på samme niveau.

"Det vil nogenlunde svare til rækkebilen for en bil med brændstofmotor," lyder det fra Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota i Danmark.

Den drives frem af en elmotor. Men i stedet for at lade batterier op omdanner brændselsceller i bilen ved hjælp af ilt den flydende brint til vand. Overskudsenergien fra den proces omdannes til strøm til elmotoren.

Anders Tystrup oplyser, at bilens pris endnu ikke er fastlagt. Men bilistorganisationen FDM gætter ud fra prisen i Japan på en pris omkring 500.000 kr. Det er næsten en halvering i forhold til Hyundai ix35 i brintudgave, som Københavns Kommune for et års tid siden købte 15 af.

Anders Tystrup oplyser, at antallet af brintbiler i begyndelsen vil være stærkt begrænset.

Det vil sandsynligvis betyde, at bilerne i første omgang vil blive tilbudt udvalgte firmaer og kommuner. Senere vil private bilkøbere så få mulighed for at købe billerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.