Erhverv

6.000 klager over flyselskaberne

Når europæerne klager over dårlig behandling hos virksomheder, er det især flyselskaberne, som står for skud.

Artiklens øverste billede
30 pct. af de klager, som danske forburgere indgiver om udenlandske virksomheder, er over flyselskaber.

Aflyste fly og ingen besked fra flyselskabet, overnatninger i lufthavne pga. overbookede fly og forsvundet bagage uden erstatning. Det er bare noget af det, som kunderne har været udsat for, når de har rejst med europæiske flyselskaber. Men forbrugerne finder sig ikke i hvad som helst, og det har resulteret i 6.000 klager over flyselskaber til forbrugernetværket Forbruger Europa.

Dermed er flyrejser suverænt den vare, som europæerne klager meste over.

”Flyrejser er klart det område, vi ser flest klager over. Der er stadig alt for mange situationer, hvor de rejsende ikke får ordentlig besked, når deres fly bliver aflyst eller forsinket. Desuden ser vi ofte, at flyselskaberne afviser forbrugernes klager, så de ikke får den kompensation, de har ret til,” siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske center.

Forbruger Europa er et netværk med forbrugercentre i alle EU-landene, som samarbejder om at behandle klager, når forbrugere i et EU-land handler i et andet. Sidste år behandlede Forbruger Europa, som støttes af EU-kommissionen og i Danmark af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 32.000 klager.

Over 18 pct. af klagerne handlede om flytransport. Derefter er det husholdningsapparater, sports- og kulturoplevelser og timeshare-produkter som de europæiske forbrugere er mest utilfredse med. Ser man isoleret på klagerne fra danske forbrugere, er det også flyrejserne, som danskerne klager mest over. 30 pct. af de klager, som Forbruger Europa modtog i Danmark, var således om flyrejser.

”Det er rigtig, rigtig højt, synes jeg. En del af forklaringen er, at flyrejser er et af de områder, hvor man ofte handler med selskaber, der ligger i andre EU-lande. Men vi mærker også, at der er en klar uoverensstemmelse mellem, hvad forbrugerne har ret til efter EU’s regler, og hvordan selskaberne overholder kravene til f.eks. erstatning,” siger Lars Arent til epn.dk.

Udover flyrejserne er det helt generelt nethandel med f.eks. vores nabolande Tyskland og Sverige, som danskerne klager over. Det er især når kunderne ønsker at sende produkter retur, at der opstår uenigheder.

Forbruger Europa løser 30-40 pct. af de sager, som forbrugerne henvender sig om, ved at virksomhederne går med til en aftale. I resten af sagerne henviser Forbruger Europa til klageinstanser i de enkelte lande.

”Vores oplevelse er, at afvisninger af krav om erstatninger er blevet lidt for automatiserede hos nogle virksomheder. Når der kommer en organisation som Forbruger Europa, er det nogle gange det, der skal til for at finde en løsning. Vores styrke ligger i, at vi lader kontakten med virksomheden foregå via et kontor i det pågældende land og på det pågældende sprog,” siger Lars Arent.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.