Trofaste kunder er hemmeligheden bag succesfuldt forretningskoncept
Danske The Cloakroom har med en serviceminded strategi og et fokus på den gode kundeoplevelse skabt et kundekoncept, hvor personlig service og tillidsfulde relationer er nøgleordene - og også nøglen til en vækstsucces.
Da Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen startede The Cloakroom i maj 2013, var det med en vision om at give alle mænd deres egen personlige shopper og dermed minimere besværet med at købe tøj.
Siden da har den danske iværksættervirksomhed vokset over 1.000 pct. og oplevet en generel stigende efterspørgsel, hvilket den især kan takke dens kundestrategi for.
Læs også på Trendsonline.dk: The Cloakroom udvider markedet til DK
Konceptet bag The Cloakroom er enkelt: Kunden får kontakt til en personlig shopper, som på baggrund af denne relation udvælger en række outfits, som sendes til kunden. Herefter udvælger kunden det tøj, han ønsker og sender resten retur.
Salgsmodellen bygges i høj grad ud fra den personlige relation mellem kunden og hans personlige shopper, og netop derfor vender mange kunder tilbage til the Cloakroom.
"60 pct. af vores kunder vender tilbage og benytter vores services, efter deres første køb. Vores personal shoppers' salgsstruktur er derfor ikke bygget op omkring at skabe meget salg, men om at skabe tilbagevende kunder, " fortæller Emilie Bjørnsen, Communications Manager hos The Cloakroom.
I modsætning til lignende online services, bruger The Cloakroom ikke abonnementsaftaler, men investerer i stedet i deres personlige shoppere, som forretningen dermed hviler på.
Læs også på Trendsonline.dk: Danske The Cloakroom får millioninvestering og flytter virksomheden til DK
Vores personal shoppers' salgsstruktur er derfor ikke bygget op omkring at skabe meget salg, men om at skabe tilbagevende kunder
For at fastholde dygtige og kundeorienterede medarbejdere, har The Cloakroom iværksat flere tiltag, der skaber værdi for deres ansatte. Øget ansvar og medarbejderfordele er nogle af nøgleordene i The Cloakrooms medarbejderstrategi.
”Vores personal shoppers er meget selvstændige og opbygger deres egne portfolio og har kontakt til kunderne via kanaler som Facebook. Dette er en stor fordel for begge parter, idet det er nemt at komme i kontakt med hinanden," fortæller medstifter og meddirektør Kasper Brandi Petersen.
Derudover skaber The Cloakroom regionale "hubs", så virksomhedens personlige shoppere har friheden til at rejse og arbejde alle steder fra.
"Vi går meget op i at motivere vores personal shoppers og skab
e en sund kultur og konkurrenceånd. Derfor har vi løbende diverse aktiviteter som f.eks. workshops, brand visits og fitting sessions i alle vores lokale showrooms," siger Kasper Brandi Petersen.
Lige siden opstarten har The Cloakroom oplevet stigende vækst, først i Holland, hvor virksomheden blev søsat, og siden i Danmark. I 2013 blev virksomheden den hurtigst voksende i Holland og har det tredjestørste wholesale budget i landet.
"Vi er vokset over 1.000 pct. i år og for at holde væksten kørende regner vi med at rejse en Serie A investeringsrunde på mellem 50 og 100 mio. kroner. Det vil give os mulighed for at udvide vores tech-team og åbne showrooms i en række nye europæiske lande", fortæller Kasper Brandi Petersen.
The Cloakroom har for nyligt udvidet forretningen til Sverige, Belgien og Storbritannien og lancerer i resten af norden i 2015.
Læs også på Trendsonline.dk: Momondo fastholder stærk tilknytning til Danmark