Det kan blive dyrt at være chauffør for Uber
Hvis man ikke har den rigtige forsikring, kan forsikringsselskaberne kræve skadesbetaling tilbage.
Tjek din forsikring, før du stiller dig selv og din bil til rådighed for taxikonceptet Uber.
Hvis du ikke har en erhvervsmæssig forsikring, kan det blive en skidt forretning at modtage betaling for transport af andre. Så kan du nemlig med stor sandsynlighed se frem til, at forsikringselskabet vil kræve regres i tilfælde af en skade.
Det betyder, at forsikringsselskabet vil kræve sit udlæg for dækningen af skade tilbagebetalt af bilens ejer.
Det oplyser Ole Vidstrup, der er konsulent i Forsikringsoplysningen under brancheorganisationen Forsikring & Pension.
Til gengæld er der ingen problemer med at bruge Uber-tjenesten som passager, da man altid vil være dækket af ansvarsforsikringen på bilen. Det gælder som udgangspunkt også, selv om bilens ejer ikke har betalt sin forsikring.
»I første omgang vil forsikringsselskabet rykke bilisten for betaling. Efter et par rykkere kan sagen sendes videre til motorregistret, der så kan slå bremsen i med en afmeldelse af bilen. Men det sker typisk først efter 8 uger, så som passager er man dækket, hvis man skulle komme ud for et uheld eller en ulykke,« fortæller Ole Vidstrup.
Anderledes er situationen for bilens ejer, hvis vedkommende kun har sin forsikring som almindelig privatbilist. Når der kræves betaling for kørslen, skal bilisten have en erhvervsmæssig forsikring, der dækker "transport mod betaling".
»Det er den type forsikring, som taxivognmænd skal have, og hvis bilisten ikke har den, kan forsikringsselskabet gøre regres mod bilisten. Det betyder, at forsikringsselskabet i første omgang dækker for eventuelle skader, men efterfølgende kræver pengene betalt tilbage af bilisten. Derfor kan det blive dyrt, hvis bilisten ikke har den rigtige forsikring,« forklarer Ole Vidstrup.