Erhverv

Det kan blive dyrt at være chauffør for Uber

Hvis man ikke har den rigtige forsikring, kan forsikringsselskaberne kræve skadesbetaling tilbage.

Artiklens øverste billede
Taxichauffører verden over har protesteret mod Uber. I Danmark er passagerer dækket af bilens ansvarsforsikring. Men bilisten skal have en erhvervsforsikring, når der modtages betaling for kørslen.

Tjek din forsikring, før du stiller dig selv og din bil til rådighed for taxikonceptet Uber.

Hvis du ikke har en erhvervsmæssig forsikring, kan det blive en skidt forretning at modtage betaling for transport af andre. Så kan du nemlig med stor sandsynlighed se frem til, at forsikringselskabet vil kræve regres i tilfælde af en skade.

Det betyder, at forsikringsselskabet vil kræve sit udlæg for dækningen af skade tilbagebetalt af bilens ejer.

Det oplyser Ole Vidstrup, der er konsulent i Forsikringsoplysningen under brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Til gengæld er der ingen problemer med at bruge Uber-tjenesten som passager, da man altid vil være dækket af ansvarsforsikringen på bilen. Det gælder som udgangspunkt også, selv om bilens ejer ikke har betalt sin forsikring.

»I første omgang vil forsikringsselskabet rykke bilisten for betaling. Efter et par rykkere kan sagen sendes videre til motorregistret, der så kan slå bremsen i med en afmeldelse af bilen. Men det sker typisk først efter 8 uger, så som passager er man dækket, hvis man skulle komme ud for et uheld eller en ulykke,« fortæller Ole Vidstrup.

Anderledes er situationen for bilens ejer, hvis vedkommende kun har sin forsikring som almindelig privatbilist. Når der kræves betaling for kørslen, skal bilisten have en erhvervsmæssig forsikring, der dækker "transport mod betaling".

»Det er den type forsikring, som taxivognmænd skal have, og hvis bilisten ikke har den, kan forsikringsselskabet gøre regres mod bilisten. Det betyder, at forsikringsselskabet i første omgang dækker for eventuelle skader, men efterfølgende kræver pengene betalt tilbage af bilisten. Derfor kan det blive dyrt, hvis bilisten ikke har den rigtige forsikring,« forklarer Ole Vidstrup.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.