Erhverv

Dødsfald sender millioner af biler på værksted

10 bilmærker kalder nu biler til kontrol for defekte airbags.

Artiklens øverste billede
Honda er hårdest ramt af tilbagekaldelserne med 6,2 mio. biler. Den amerikanske vejmyndighed NHTSA har bl.a. crashtestet Honda CR-V, der er en af de berørte modeller.

Millioner af biler har allerede været en tur omkring værkstedet for at blive kontrolleret for eventuelt defekte airbags fra den japanske producent Takata.

Men nu skal yderligere mindst 7,8 mio. biler fra 10 bilmærker til kontrol. Det skyldes, at de amerikanske vejmyndigheder i National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har mistet tålmodigheden med både den japanske producent Takata og bilproducenterne, som ifølge NHTSA har været for længe om at gennemføre tilbagekaldelserne.

Det skyldes, at mindst 4 dødsfald og flere end 100 personskader ifølge ConsumerReports sættes i forbindelse med defekte airbags fra Takata. En fejl kan få airbaggens gaspatron til at eksplodere og sende metalstykker ud mod fører og passagerer med så stor kraft, at det kan give dødelige kvæstelser.

Tilbagekaldelserne omfatter ifølge NHTSA bilmodeller fra årene 2000-2008.

Allerede for en måned siden var NHTSA ude med en advarsel til bilejere fra de 10 berørte bilmærker: BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru og Toyota.

De første tilbagekaldelser skete for 18 måneder siden, og senere er flere kommet til. Ifølge NHTSA skal problemerne med de defekte airbags være størst i geografiske områder med høje temperaturer og høj luftfugtighed.

»Men vi vil vende hver en sten for at komme til bunds i denne sag,« lovede David Friedman, der er vicedirektør hos NHTSA, lfor en måned.

Det skete, samtidig med at de berørte bilejere blev opfordret til at kontakte deres bilforhandler for at få aftalt et værkstedsbesøg.

I denne uge har vejmyndighederne så yderligere dikteret Takata og de 10 bilmærker til at sætte fart i tilbagekaldelserne.

Bestyrelsesformand og administrerende direktør for Takata, Shigehisa Takada, har tidligere undskyldt de mange tilbagekaldelser.

»Vi beklager dybt de mange tilbagekaldelser, der har rejst tvivl om kvaliteten af vores produkter hos både kunder, bilproducenter og aktionærer. Vi er sammen med bilproducenterne i gang med at analysere problemerne, og vi vil gøre vores bedste for at levere de bedst mulige produkter til kunderne,« lød det for en måned siden fra Shigehisa Takaka.

Senere i dag skal koncernens vicepræsident, Hiroshi shimizu, ifølge RubberNews.com så forklare sagen i Washington for det amerikanske senats komité for handel, videnskab og transport.

Ved høringen håber komiteen bl.a. at få svar på, hvordan defekte airbags fra Takata kunne føre til tilbagekaldelser af 7,8 mio. amerikanske biler fra de 10  bilmærker.

Ifølge The New York Times omfatter tilbagekaldelserne på grund af defekte Takata-airbags nu 14,3 mio. biler, hvoraf den japanske producent Honda er hårdest ramt med 6,2 mio. biler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.