Honda erkender: Vores informationer var ikke gode nok
Bilproducenten erkender, at vejmyndigheder ikke fik ordentlig besked om airbag-relaterede ulykker.
»Vi har ikke været gode nok til at fortælle myndighederne om ulykker og dødsfald relateret til defekte airbag. Det vil vi fremover gøre bedre.«
Den japanske bilproducent Honda erkendte mandag sit medansvar for, at de amerikanske vejmyndigheder i National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ikke blev godt nok orienteret om ulykker og dødsfald relateret til defekte airbags fra den japanske producent Takata. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Indrømmelsen blev givet mandag, efter at en repræsentant for Honda i torsdags havde forsøgt at forklare bilproducentens rolle i sagen under en senatshøring i Washington. Under høringen langede flere politikere kraftigt ud efter bilindustrien for at tænke mere på at undgå retssager end at tænke på bilisternes sikkerhed.
Mandag erkendte Honda så, at myndighederne ikke have fået tilstrækkelige oplysninger om sammenlagt 1.729 anmeldelser af skader ellers dødsfald siden 2003. Honda henviste til, at optællingen kom fra en tredjepart.
»Der skete forskellige fejl under indtastningen af disse data, og samtidig lagde vi en alt for snæver fortolkning af kravene til indrapportering til grund for vores beslutning. Vi har nu taget skridt til at gøre det bedre,« hed det i en erklæring fra Honda.
Erklæringen fra Honda kom som et svar til NHTSA, der i begyndelsen af måneden bad Honda om at forklare, hvorfor der ikke var sket en indrapportering om disse ulykker og dødsfald.
Det var vicepræsidenten for Honda i Nordamerika, Rick Schostek, der mandag gav et resume af svaret til NHTSA. Han beklagede allerede under senatshøringen, at bilproducenten ikke havde givet oplysningerne til vejmyndighederne. Samtidig undskyldte han over for ofre for ulykker som følge af defekte airbags.
Uafhængigt af Hondas erklæring blev der mandag ved en domstol i South Carolina rejst en sag på vegne af en kvinde, der i 2008 døde af kvæstelserne, efter at en Takata-airbag i hendes Honda Accord var eksploderet. Kvinden døde 18 dage senere af kvæstelserne.
Ifølge Reuters har det japanske firma Takata afvist at kommentere sagen.
Under kongreshøringen i Washington sammenlignede den demokratiske senator Bill Nelson fra Florida de eksploderende airbags med håndgranater.
NHTSA gav for mindre end en uge siden 10 bilproducenter ordre på at kalde forskellige bilmodeller til kontrol for defekte airbags. Der gælder bilmodeller fra BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru og Toyota. Se listen over bilmodeller her.