Erhverv

Sønderlemmende kritik af bilindustrien

Producenterne tænkte mere på at undgå retssager end bilisternes sikkerhed, lød kritikken på høring om airbagfejl.

Artiklens øverste billede
Stephanie Erdman, løjtnant i det amerikanske flyvevåben, blev kvæstet, da en eksploderende airbag sendte metalsplinter i ansigtet på hende. Det fortalte hun om under høringen i Washington.

Mindst 4 dødsfald og omkring 100 personskader sættes i forbindelse med defekte airbags fra den japanske producent Takata. En defekt i airbaggens gaspatron kan udløse en eksplosion, der kan sende metalstykker ud mod passagerer i bilens kabine.

Men alligevel havde både den japanske producent og de berørte bilproducenter mere travlt med at dække egen ryg for at undgå retssager frem for at tænke på bilisternes sikkerhed ved hurtigst muligt at få kaldt de berørte bilmodeller til kontrol.

De 10 bilmærker, der nu verden over er i gang med at tilbagekalde biler i millionvis er: BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru og Toyota.

Kritikken af bilindustrien var hård og vedholdende, da det amerikanske senats komité for handel, videnskab og transport torsdag havde indkaldt til høring i Washington om de defekte airbags.

Her er tale om en sag af gigantiske proportioner, og der er brug for en mere aggressiv fremfærd for at beskytte forbrugerne.

Bill Nelson, demokratisk senator i Florida

Også den amerikanske vejmyndighed National Highway Traffic Safety Administration(NHTSA) blev kritiseret for ikke konsekvent nok at have givet bilproducenterne et generelt påbud om at kalde bilerne tilbage. Det skriver Automotive News, der oplyser, at en stor del af de defekte airbags er blevet produceret på Takatas fabrik i Mexico.

På høringen skulle repræsentanter for bl.a. Takata og bilproducenterne Honda og Chrysler samt nogle af de tilskadekomne forsøge at forklare sagen for de amerikanske senatorer.

Rick Schostek fra Honda erkendte, at bilproducenten havde været for langsom til at give myndighederne besked om nogle tilfælde, hvor airbags fra Takata var eksploderet. Samtidig forklarede han, at man stadig ikke kendte den præcise grund til de livsfarlige defekter, og at man fortsat arbejdede på at få svar.

Samtidig beklagede han, at man havde medvirket til at skabe forvirring hos forbrugerne, der ikke vidste, om de skulle få deres airbag udskiftet.

Han erkendte også Hondas rolle i sagen, lovede at bilproducenten ville samarbejde med myndighederne og at bilister kunne få lånebiler stillet til rådighed, mens de venter på at få udskiftet airbaggen.

Derimod var Takatas vicepræsident, Hiroshi Shimizu, langt mere i defensiven, som det også var tilfældet med NHTSA’s vicedirektør David Freidman.

Hiroshi Shimizu begyndte dog med at give en undskyldning for de dødsfald og personskader, som de defekte airbags har været skyld i.

Til gengæld tøvede han med at svare, da den republikanske senator Dean Heller fra Nevada ifølge The New York Times spurgte ham, om Takata tog det fulde ansvar for dødsfald og personskader.

Efter via sin tolk at have spurgt til, hvilke tilfælde senatoren henviste til, svarede Hiroshi Shimizu ja - med den tilføjelse, at tre af tilfældene var "usædvanlige"

Han svarede også undvigende, da han blev spurgt, om Takata støtter den nationale tilbagekaldelseskampagne.

»Det er svært for mig at svare ja eller nej,« lød det.

»Det kan da ikke være så svært at svare ja eller nej,« lød det fra den demokratiske senator Ed Markey fra Massachusetts.

Da Hiroshi shimizu stadig tøvede med at svare, tilføjede Ed Markey:

»Jeg betragter det som et nej, og jeg mener også, at Deres selskab begår en meget stor fejl.«

Netop den defensive rolle blev stærkt kritiseret af flere andre politikere - bl.a. den demokratiske senator Claire McCaskill fra Missouri.

»Det er på tide, man opgiver den defensive indstilling for at undgå retssager. I stedet bør man offensivt arbejde på at gøre det sikkert at køre i bilerne,« lød det fra Claire McCaskill.

Hun sammenlignede den igangværende tilbagekaldelseskampagne på grund af defekte airbags med General Motors tilbagekaldelser af millioner af biler på grund af defekte tændingslåse.

I begge tilfælde mente hun, at producenterne og deres advokater i højere grad havde brugt kræfterne på at undgå retssager.

Også NHTSA blev kritiseret for at have været for længe om at kræve en generel tilbagekaldelse af bilerne. Vejmyndigheden havde i første omgang accepteret, at det kun var biler fra stater med høj luftfugtighed og høje temperaturer, der skulle kaldes tilbage. Det blev på et tidspunkt vurderet, at netop høj luftfugtighed kunne være en del af forklaringen på defekterne.

»Ud fra de data, vi havde på det tidspunkt, kunne vi ikke kræve, at biler fra hele USA skulle kaldes til kontrol,« forklarede David Friedman under høringen.

»Men her er tale om en sag med gigantiske proportioner, og derfor er der brug for en mere aggressiv fremfærd for at beskytte forbrugerne,« mente den demokratiske senator Bill Nelson fra Florida, der sammenlignede de eksploderende airbags med håndgranater.

Chryslers ansvarlige for sikkerhed, Scott Kunselman, fortalte under høringen, at bilmærket kun havde kendskab til en sag, hvor man i 2013 havde indgået et forlig med den tilskadekomne.

Det blev dog også kritiseret af politikerne, der mente, at bilproducenten havde indgået forliget for at lukke sagen.

En af de tilskadekomne fortalte under høringen, at hun tre gange havde forsøgt at få udskiftet airbag på sin Honda Civic hos forhandleren. Men forhandleren undlod at udskifte airbaggen uden at fortælle hende om det.

Da airbaggen efterfølgende eksploderede, blev metalsplinter slynget ind i det ene øje og i nakken på Stephanie Erdman, der er løjtnant i det amerikanske flyvevåben.

Forklaringen fik Honda-repræsentanten til at undskylde flere gange over for Stephanie Erdman.

»Vi har begået fejl over for løjtnant Erdman, og forhandleren har begået fejl over for hende. Vi fik aldrig givet hende ordentlig besked om tilbagekaldelsen. Det vil vi altid blive mindet om,« lød det fra Rick Schostek.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.