Erhverv

Plasticdims skal hindre kostbar fejltankning

Dansk opfindelse skal skabe billig løsning på et velkendt problem på tankstationerne.

Artiklens øverste billede
Den lille plasticspærre skal hindre, at man ved en fejl kommer til at tanke benzin på dieselbilen.

En billig løsning på et problem, der kan give bilisterne voldsomme motorregninger.

Det er målet for den 25-årige Niclas I. Larsen, der er partner i KKN Udvikling i Næstved. Firmaet beskæftiger sig med produktudvikling, innovation, rådgivning og starthjælp til iværksættere.

Niclas I. Larsen har selv fået ideen til en idiotsikker løsning på det problem, som mange bilister har oplevet på en tankstation - at de er kommet til at tanke benzin på dieselbilen.

»Jeg kender selv flere, der har gjort det, og det kan blive til en ganske kostbar motorreparation, hvis man ikke opdager fejlen, men blot kører videre. Derfor begyndte jeg at tænke over, om der ikke kunne findes en billig løsning på problemet,« fortæller Niclas I. Larsen.

Nu er løsningen på vej i form af en lille plasticdims, der sættes i tankstudsen på dieselbilen. Den har fået navnet Easy Fuel. Den lille spærre betyder, at tankpistolen fra en benzintank ikke kan sættes i tanken. Benzinpistolen er tyndere end dieselpistolen, der til gengæld kan gå uden på plasticdimsen.

»Den store udfordring har været, at rørdimensionerne ikke er ens på alle dieselbiler. Den udfordring arbejder vi stadig med. Spærringen skal være så fleksibel, at den passer til hovedparten af dieselbilerne. Når spærringen er sat i tankstudsen forhindrer en lille bøjle, at en benzinpistol kan sættes i tanken,« forklarer Niclas I. Larsen.

Iværksætteren støtter sig til en statistik fra rednings-og serviceselskabet Falck.

»Falck bliver tilkaldt cirka 5.000 gange om året på grund af fejltankninger. Hertil kommer så de tilfælde, hvor bilisterne på anden vis sørger for at få tømt tanken,« siger Niclas I. Larsen.

Han håber, at det endelige produkt kan være klar til produktion om nogle måneder.

»Foreløbig har vi i tre omgange fået fremstillet prototyper ved hjælp af 3D-printere. Vi håber, at det endelige produkt vil kunne sælges til højst 100 kr. Dem store investering kommer, når der skal fremstilles støbeform til produktionsudgaven. Vi har foreløbig fået en brugsmodel-beskyttelse, og der er ikke rigtig nogen konkurrenter på markedet,« siger Niclas I. Larsen.

Han forestiller sig, at det færdige produkt kan sælges fra tankstationer og forretninger med biludstyr. Samtidig ved han godt, at bilproducenterne arbejder på deres egne løsninger på det samme problem.

»Jeg ved, at BMW og Ford arbejder på løsninger, og om 10-12 år er der måske ikke brug for vores produkt til nye biler. Men der vil stadig være alle de gamle biler,« siger iværksætteren.

Hans samarbejdspartner er Schoeller Plast, der har hjemsted i Regstrup ved Holbæk. Firmaet er Danmarks største producent af transportkasser, flaskekasser samt en række tekniske plasticprodukter til industrien.

»Vi fik en henvendelse fra KKN Udvikling for måske et års tid siden og kunne straks se mulighederne i produktet. Men prototypen tog ikke rigtig højde for, at der på verdensplan er forskel på dieselbilernes tankudforming. Derfor har vi med vores ekspertise inden for plastic kunne bidrage til en løsning, så tankspærren nu er så fleksibel, at den passer til cirka 80 pct. af alle dieselbiler,« fortæller Jan Bybjerg Pedersen, der er forretningsudviklingschef hos Schoeller Plast A/S.

Jan Bybjerg Pedersen oplyser, at firmaet regner med, at det nye produkt er klar til at gå i produktion om cirka tre måneder.

»Vi har allerede de tekniske faciliteter og nødvendige maskiner i huset. Plasticspærren skal fremstilles i et plastmateriale, der er modstandsdygtigt over for de kemiske stoffer, der er i diesel. Men det er et standardprodukt og med tiden vil vi kunne få en produktionskapacitet, der kan dække halvdelen af Europas dieselbiler,« fortæller Jan Bybjerg Pedersen.

I første omgang skal der dog satses på det danske marked.

»Men det findes omkring 900 mio. dieselbiler verden over, så potentialet er enormt,« tilføjer han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.