Erhverv

Elektronikkæmpe rykker ind i Danmark

Den europæiske kæde Euronics er startet op i Danmark. Konceptet er, at handel og service skal være lokalt forankret, men stadig til konkurrencedygtige priser.

Artiklens øverste billede
Konkurrencen om tv og andre elektroniske forbrugerprodukter bliver skærpet de kommende år. En europæisk kæde vil etablere sig over hele landet.

Den europæiske elektronikkæde Euronics, som årligt omsætter for 17 mia. kr., vil etablere sig med 45 forretninger i hele landet.

Første forretning åbnede 27. november i lokaler i Ikast, som stod tomme efter en kombineret Expert- og Punkt 1-butik lukkede.

»Når der ikke længere var nogen butik i Ikast, så var det helt naturligt at starte op. Vi tror på, at hvis man driver en fornuftig butik lokalt, så har man også sin berettigelse i markedet,« siger Viggo Mulvad, som ejer Euronics-butikken sammen med Bo Reinholdt.

Rundt om i landet vil der poppe nye forretninger op med Euronics' logo på og med andre butiksejere end Viggo Mulvad og Bo Reinholdt.

Planen er at starte 20-25 butikker i 2015, og yderligere 10-20 stykker de kommende år kommer, og den kommer i kølvandet på, at Expert lukker 30 butikker.

Men det er ikke Experts forretning, som Euronics vil forsøge at overtage, siger Tomas Holm Hedehus, adm. direktør for den eksisterende El-Salg-koncern, som nu også omfatter Euronics danske aktiviteter.

»Det er ikke kun tidligere Expert-medarbejdere, der kommer til at eje butikkerne. Det vil det også være, og nogle af dem vil måske også åbne i lukkede Expert-butikker, men for tiden er der også mange andre ledige butikslokaler.«

På trods af, at Expert har valgt at lukke en række butikker for i stedet at varsle nye store varehuse, tror den danske Euronics-direktør stadig, at der er penge at tjene i lokalområderne.

»Kædedrift er en ting, men når du har en mand, der ejer sin egen butik, er engagementet til at drive forretningen stort, og vi kan så supplere med gode indkøbspriser gennem den europæiske forretning.«, siger Tomas Holm Hedehus og fortsætter:

»Det er et spørgsmål om at have den rette konkurrencekraft og have konkurrencedygtige priser, for man får ikke mere for varerne, fordi man er ham den lokale, der er flink.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.