Her er Fætter BR's fem største udfordringer
Legetøjskæden BR er sat til salg. Her er virksomhedens store udfordringer, nu og i fremtiden.
Tirsdag annoncerede Peter Gjørup, administrerende direktør i Top-Toy, der ejer BR, at BR-Legetøj skal sælges.
Hvem der skal overtage dele af eller hele virksomheden, ligger endnu ikke klart, men det gør til gengæld nogle af de udfordringer, som de senere år er begyndt at tære gennem lakken på den nostalgiske virksomhed.
Faldene omsætning har rod i kraftig konkurrence. Og heri ligger nok BR's største udfordring, mener ekspert i detailhandel, Bruno Christensen.
»Konkurrencen er blevet øget voldsomt dramatisk med nethandlen,« siger han og bemærker, at det er lønomkostningerne ved at drive butikkerne, der gør, at kæden derfor ikke kan hamle op med onlinebutikkernes lave priser.
Det fører os direkte videre til problem nr. to: Butikkerne.
Små legetøjsforretninger midt i bybilledet hører nemlig fortiden til, mener Bruno Christensen.
Derfor er BR-Legetøj nødsaget til at ofre mange penge på sit butiksnet. Virksomhedens små butikker med begrænset udvalg duer ikke længere. Det er standardiserede produkter i tonsvis og stordrift, for at holde omkostningerne nede, der tæller nu. Så butikkerne skal vokse i fysisk størrelse, mener han.
Men ikke kun det. Udvalget må følge trop.
»De kan ikke overleve, på det udvalg de har i dag. De er nødt til at ændre vareudvalget og udvikle sig i takt med kunderne. Børn er ikke børn, som de var engang og vil ikke have legetøj som i traditionel forstand,« siger han.
BR skal altså i højere grad følge med den teknologiske udvikling. Både i forhold til onlinesalg, men altså også i forhold til det indhold, de har på hylderne, mener Bruno Christensen.
Men der begynder man at pille ved værdierne. For BR er kendt som en hyggelig lille legetøjsforretning, som ligger nede i gågaden. Næppe foreneligt med kapitalfonde og milliardvirksomheder.
»BR er en virksomhed, der næsten er en institution i Danmark. Det er en virksomhed, som kunderne kun har sympati for,« siger ekspert i detail- og dagligvarehandel fra Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.
Han mener, at selve salget udgør en udfordring, fordi BR-Legetøj er så dansk. Derved risikerer det familieopbyggede imperium at gå til grunde, trods egne ønsker om at en fremtidig partner ikke blot skal have »kompetencerne til at sikre Top-Toys succes i fremtiden, men at de også respekterer den historier og de principper, virksomheden er bygget på,« som Peter Gjørup har udtalt er partner-kriterium.
Derfor ser han mere BR-Legetøj som en oplagt folkeaktie.
Det ville ligeledes gøre det lettere at håndtere endnu en udfordring, som Henning Bahr ser ved salget: At holde grossist og detailhandel adskilt hvilket kan være et problem for en virksomhed, der har så mange mindre butikker at holde styr med.
Peter Gjørup mener selv, at fremtidens udfordringer er de samme, ved enten virksomheden finder en køber eller ej.
»Det gælder eksempelvis den øgede konkurrence fra nethandel, større spillere ude i Europa og øget globalisering. Det er de udfordringer, som vi skal adressere sammen med en potentiel partner for at sikre de næste 50 års succes,« siger han.