- Opdateret 19/12/2014 kl. 14:04
Danske fitnesskæder slår sig sammen
Fitnessgiganten Fitness World overtager opkomlingen Fresh Fitness.
Fresh Fitness, der i de seneste år er skudt op i Danmark med tilbud om billige medlemsskaber og døgnåbne fitnesscentre, er blevet købt af træningsgiganten, Danmarks største fitnesskæde, Fitness World.
De to kæder slås sammen under Fitness World-navnet.
»Vi supplerer hinanden utrolig godt på mange områder, og derfor føler vi, at vores kunder får det bedste af to verdener,« siger adm. direktør i Fitness World, Per Lyngbak Nielsen, som mener, at sammenlægningen vil skabe merværdi for kunderne.
Når fusionen er gennemført vil kæden bestå af 150 centre med over 450.000 medlemmer og over 3.500 medarbejdere.
Og det bliver centre med det bedste fra begge verdener, lover han.
»Der er nogle ting, som Fresh Fitness har været bedre til end os, og der er steder, hvor vi måske er i front. Det vil vi nu drøfte med vores nye kollega,« siger han.
Grundlæggeren af Fresh Fitness, Rasmus Ingerslev, fremhæver, at det i første omgang bliver den knowhow, der ligger i begge centre, der kommer de mange fitness-udøvere til glæde. Han mener, at det, der karakteriserer begge centre, er, at de har været gode til at lytte til og forstå markedet og udvikle sig efter det. Ser man på et center i dag i forhold til for fem år siden, er der stor forskel, mener han.
Prismæssigt lover Per Lyngbak Nielsen, at det ikke bliver dyrere at træne i Fitness World fremover. Han siger, at priserne selvfølgelig skal ensrettes, men de præcise priser på de forskellige muligheder for fitness abonnement, kender han endnu ikke.
Som det ser ud nu, har Fresh Fitness i følge Per Lyngbak Nielsen tre priskategorier; 99 149 og 199 kr., mens Fitness World har to; 149 og 249 kr. Han siger, at der i det samlede selskab sandsynligvis bliver tre priskategorier.
»Vi har altid slået os på, at vi er billige, og det har Fresh også. Vi kommer ikke til at forhøje prisen, for vi mener stadig, der er et kæmpe marked for billig fitness,« siger han.
Per Lyngbak Nielsen fortsætter som adm. direktør, mens Rasmus Ingerslev, bliver næstformand i den nye kædes bestyrelse.
Forude venter et større arbejde med den tekniske sammensmeltning af de to selskaber, og det er da endnu også uvist, hvornår det projekt er afsluttet. Bookingsystemer, udbud af hold, træning af personale og skiltning er nogle af de opgaver, der skal løbes i gang.
Blandt andet benytter Fresh Fitness i dag armbånd til registrering, hvor Fitness World benytter kort og har en applikation til holdbooking via telefonen. Hvilket system der overtager styringen fremover, bliver sandsynligvis kundernes valg i form af spørgeskemaundersøgelser, siger Rasmus Ingerslev.
Største konkurrent når sammenlægningen er gennemført er sol og sofa, lyder det fra Per Lyngbak Nielsen.
»Ingen kampagner fra fitnessbranchen giver samme afgang som godt vejr i marts. Men kan vi ikke gøre det mere spændende end sofaen, så har vi tabt kampen,« siger han.