Erhverv

Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav

Rederiforeningen opfordrer sine medlemmer til at tage hensyn til miljø og sikkerhed, når skibe skrottes.

Danmarks Rederiforening har siden 2009 anbefalet sine medlemmer, at leve op til kravene i Hongkong-konventionen, der sætter rammer for ophugning af skibe under forhold, der tager hensyn til miljø og arbejdernes sikkerhed.

Det siger underdirektør i rederiforeningen Maria Bruun Skipper.

- Vi kan kun anbefale vores medlemmer at leve op til bestemmelserne i Hongkong-konventionen. Der er ingen juridisk binding, og derfor kan vi ikke sanktionere, hvis de ikke gør det, siger Maria Bruun Skipper til Ritzau.

11 danske rederier og selskaber har siden november 2009 sendt i alt 18 skibe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, der ikke tager hensyn til arbejdernes sikkerhed eller miljøet, har netsiden offthebeach.org opgjort.

Det er sket efter, at Hongkong-konventionen blev vedtaget af mere end 60 lande i FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) i maj 2009.

Siden konventionens vedtagelse har rederiforeningen ifølge underdirektøren presset på, for at Danmark skal ratificere konventionen.

- Vi har presset på for at den danske regering skal gå foran og ratificere konventionen, det er sket i den løbende dialog, vi har haft med miljøministeren, siger Maria Bruun Skipper.

Selv om en EU-forordning om skrotning af skibe og Hongkong-konventionen ratificeres af alle 28 EU-lande, gælder konventionen ikke, før ophuggerlande som Indien har ratificeret den.

Kan danske rederier med skibe under flag uden for EU så ikke fortsætte med at sende skibe til ophugning på de berygtede strande?

- Sætter man det op i det perspektiv, kan EU ikke række længere ud end de 28 lande. Det er netop derfor, vi helst ser en lov på globalt plan.

Maria Bruun Skipper forklarer, at ophugnings-landene selv har interesse i at ratificere konventionen og henviser til, at eksempelvis kinesiske ophugningsstationer er langt fremme kvalitetsmæssigt.

- Det er også et erhverv, der alt andet lige er med til at brødføde en befolkning. Man skal også se det i det perspektiv, svarer Maria Bruun Skipper.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.