Dansk topchef hitter i Tyskland og tager førsteplads
Den mest populære topchef i Tyskland? Han er dansker og hedder Kasper Rørsted.
Han er administrerende direktør for den tyske virksomhed Henkel, der bl.a. producerer vaskepulver og hårfarveprodukter.
Det er det tyske mediebureau Unicepta, der har analyseret 33.000 artikler, som er blevet publiceret i Tysklands største medier, og her har Kasper Rørsted fået titlen som »der Liebling der Öffentlichkeit«, skriver Frankfurter Allgemeine.
Siden 2008 har han stået i spidsen for Henkel, hvor han har omkring 47.000 ansatte under sig.
Ledelsesstil kombineret med gode resultater har gjort medierne vilde med danskeren.
»Med fokus på diversitet er Kasper Rørsted med til at positionere Henkel som et kosmopolitisk, moderne foretagende. Sammen med de fremragende økonomiske resultater, han har opnået for Henkel, giver det ham førstepladsen på imagelisten,« siger Theres Essmann, direktør for medieanalyse hos Unicepta.
Den danske topchef er født i Aarhus, og han er uddannet civiløkonom fra Copenhagen Business School. Senere gik han også et år på Harvard Business School.
Før han blev ansat i Henkel, var han administrerende direktør i Hewlett Packard (HP) i Mellemøsten, Europa og Afrika.
Tysklands mest værdifulde topchef blev også kåret, og det blev dog ikke Kasper Rørsted.
Det blev i stedet Karl-Ludwig Kley, der er administrerende direktør for medicinalkoncernen Merck. Årsagen til det skal bl.a. findes i, at Merck-aktien er steget med 20 pct. i år.
Det er kun topcheferne for DAX 30-virksomhederne, der tæller 30 af de største børsnoterede selskaber i Tyskland, som har været med i Uniceptas analyse.