Erhverv

Bilbrancheråd: Snart er det forbudt at eje sin egen bil

De førerløse biler vil tage over, og det vil gå hurtigt, mener direktøren for brancheforeningen Dansk Bilbrancheråd. Om 15 år er det forbudt at køre og eje sin egen bil, spår han.

Artiklens øverste billede
I fremtiden vil den førerløse bilteknologi gøre, at bilerne kan køre meget tæt både i den ene og anden retning. Alt andet lige vil det mindske trængslen på vejene.

Friheden til at dreje nøglen om i sin egen bil kan være fortid inden for en overskuelig årrække. I stedet tager den førerløse bilteknologi over.

Erik S. Rasmussen, direktør i brancheforeningen Dansk Bilbrancheråd, spår, at der blot vil gå 15 år, før de førerløse biler tager over, og at privat bilkørsel, som vi kender det i dag, vil blive forbudt.

»Førerløse biler bliver den kæmpestore forandring. Om 15 år bliver det forbudt at køre og eje sin egen bil. Det bliver den fagre nye verden og tro mig: Den er lige om hjørnet, og man nedjusterer hele tiden, hvor mange år, der går, før det slår igennem,« siger han.

Det er både traditionelle industrispillere som Mercedes, Audi og Volvo, der er langt fremme med det her - og nye spillere som Google. Alle tror de på, at den førerløse teknologi bliver hvermandseje.

Thomas Møller Sørensen, direktør, Bilbranchen under DI

Hos Bilbranchen under DI, en anden af bilbranchens mange organisationer, er man enig, at teknologien er klar, men der er stadig en række hindringer, der gør, at tidshorisonten på 15 år lyder lige lovlig tæt på.

»Det er rigtigt, at mange formentlig ikke er klar over, hvor langt teknologien er, men jeg tror også, at det tager længere tid end 15 år,« siger foreningens direktør Thomas Møller Sørensen, som dog peger på, at det er betydelige aktører, der har øje på den førerløse teknologi:

»Det er både traditionelle industrispillere som Mercedes, Audi og Volvo, der er langt fremme med det her - og nye spillere som Google. Alle tror de på, at den førerløse teknologi bliver hvermandseje.«

Hos FDM mener nyhedsredaktør Torben Arent dog, at forudsigelsen er dømt til ikke at holde stik. Privatbilismen vil holde ved af to afgørende grunde, forudser han.

»Det er noget sludder. Der er så stor kærlighed og veneration for bilen, at den formentlig vil blive meget svær at forbyde politisk, så det kan jeg ikke se ske de næste 40 år. Og så er der den simple grund, at vi lige skal have de her biler først, og det er længere væk, end man tror. 15 år er også en ekstremt kort horisont, og til den tid vil der stadig blive solgt biler, der er manuelle,« siger han.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.