Erhverv

Udsalg og tilbud er bandlyst: Ambitiøs optikerkæde vokser hurtigt

CrossEyes øger omsætningen og antallet af butikker, og direktøren er opsat på at ændre det danske brillemarked. En af de store rivaler er ikke bekymret.

Artiklens øverste billede

Den danske brillekæde CrossEyes råber nu for alvor til kamp mod konkurrenterne med en offensiv strategi, der skal munde ud i en række nye butiksåbninger.

CrossEyes begyndte året med syv butikker herhjemme, men har siden føjet yderligere fire til. Planen er, at endnu en håndfuld butikker skal slå dørene op, inden året er omme, og samtidig udvider CrossEyes med to butikker i London, hvor kæden allerede er repræsenteret.

»De seneste år har vi brugt på at fintrimme driften, men nu er tiden kommet til, at vi sætter farten op og breder vores koncept. Det betyder meget for os, at de eksisterende butikker præsterer godt, så vi ruller ud med et vist mådehold,« siger Søren Møller, der stiftede CrossEyes i 2010 og sidder i direktørstolen.

Målet for CrossEyes har hele tiden været at ændre brillemarkedet herhjemme. Idéen bag konceptet er at sælge modebriller til overskuelige priser, hvilket vil sige, at alle stel koster det samme, og at prisen kun varierer alt efter styrke.

Der er ingen skjulte gebyrer, ingen slagtilbud eller udsalg, og både glas og slibninger er inkluderet i prisen. Gennemsigtighed er nøgleordet.

»Nogle brillekæder er slemme til at reklamere med én pris, og når kunden så har forladt butikken, har han eller hun betalt det dobbelte. At købe briller eller kontaktlinser skal ikke være ligesom at gå til tandlæge, hvor man sveder og er i tvivl om, hvad prisen ender med at blive,« siger Søren Møller.

Han er overbevist om, at CrossEyes bringer noget nyt til brillemarkedet. Inden for få år skal kæden have 20 butikker på det danske landkort, og det er kun begyndelsen, lyder det.

Louis Nielsen, der har 74 butikker og sælger cirka hver tredje brille herhjemme, er ikke bekymret over udsigten til øget konkurrence. Adm. direktør Mads Nygaard peger på, at selskabet øger sit kundeantal hver måned og har planer om at åbne flere butikker.

»Vi ændrer ikke på vores koncept, fordi en ny aktør på markedet går i offensiven, og nogle af de ting, som CrossEyes slår sig op på, gør vi allerede. I mange år har vi arbejdet med at gøre priserne mere overskuelige og gennemsigtige, og vi appellerer både til kunder, der vil have en billig brille, og dem, der er på udkig efter noget lidt dyrere,« siger Mads Nygaard.

Da Søren Møller besluttede sig for at åbne en brillebutik i 2010, havde han aldrig selv gået med briller eller kontaktlinser og havde ingen detailerfaring udover en tjans på en Statoil-tank. Det var nysgerrigheden og vovemodet, som drev værket.

Bundlinjen i CrossEyes er endnu ikke svulmende, men omsætningen vokser, og de investeringer, man gør i nye butikker, kaster gevinster af sig på længere sigt, mener direktøren.

Antallet af solgte briller i CrossEyes’ butikker er fordoblet det seneste år, og hvis fremgangen fortsætter, er Søren Møller ikke bleg for at kaste sig over nye lande.

»Vi er født ud af en global tankegang. I England har vi fundet et hul i markedet, og kan vi lykkes der, kan vi også lykkes andre steder. Jeg har tre lande øverst på ønskelisten, og vi er allerede langt med planerne,« siger Søren Møller, der ikke vil sætte navn på de tre lande.

CrossEyes får sine brillestel produceret i Europa, Japan og Kina og har desuden sit eget glasværksted i Hong Kong. Det senest aflagte årsregnskab for virksomheden viser et overskud på 222.000 kroner.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.