Sådan finder virksomheder sine medarbejdere
Især de sociale medier er blevet mere populære at bruge, når virksomheder skal finde nye medarbejdere.
Hvis du som jobsøgende vil vide, hvilke kanaler du skal bruge for at få et job, er det rart at vide, hvor virksomhederne kigger, når de søger efter nye medarbejdere. Det giver konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse svaret på. I analysen er 754 offentlige og private virksomheder blevet spurgt, hvor de søgte ved den seneste ansættelse.
Samlet set viser undersøgelsen, at tendens med, at virksomhederne bruger flere og flere kanaler til rekruttering, er forbi. Opslåede stillinger, CV-databaser og interne kandidater fra virksomheden, er noget af det, som virksomhederne er begyndt at bruge mindre af. Kun Linkedin og Facebook er flere virksomheder begyndt at bruge.
Her er de kanaler, som virksomhederne brugte til at finde en ny medarbejder ved den seneste ansættelse:
- Opslået stillinger f.eks. i aviser eller jobportaler: 66 pct.
- Netværk: 56 pct.
- Linkedin: 34 pct.
- Uopfordrede ansøgninger: 31 pct.
- Interne kandidater fra virksomheden: 23 pct.
- Vikar- og rekrutteringsbureauer: 20 pct.
- CV-databser såsom Jobnet og Jobindex: 18 pct.
- Jobcenter: 18 pct.
- Facebook: 14 pct.
Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015. Virksomhederne har haft mulighed for at vælge flere svar.