Erhverv

Enorme erstatningskrav kan vælte VW omkuld

Omfattende søgsmål mod Volkswagen er undervejs i flere lande – måske også Danmark.

Artiklens øverste billede
Allerede er der dumpet snesevis af erstatningskrav ind af brevsprækken på VW’s hovedkontor i Wolfsburg.

Skandaleramte Volkswagen (VW) kan se frem til en tommetyk bunke af søgsmål, i takt med at omfanget af bilgigantens fusk med dieselbiler bliver afdækket lag for lag.

Justitsministre fra mindst 27 amerikanske delstater er involveret i efterforskningen af sagen og er parate til løbende at sende stævninger VW’s vej, siger en talskvinde. Forbrugere, som VW har vildledt, har krav på erstatning, og skader mod miljøet skal straffes, lyder det.

Også i VW’s hjemland bliver der nu lagt op til omfattende erstatningskrav mod bilkoncernen. Justitsministeren i den tyske delstat Nordhein-Westfalen, Thomas Kutschaty (SPD), opfordrer landets transportminister, Alexander Dobrindt (CSU), til at sikre, at de berørte VW-kunder bliver kompenseret.

Det skriver avisen Rheinischen Post.

VW har allerede afsat 48,5 mia. kr. i tredje kvartal til at dække skandalen, men det kan vise sig langt fra at være nok. De amerikanske myndigheder har varslet en bøde til VW på op mod 120 mia. kr., og dertil kommer store omkostninger til at tilbagetrække millioner af biler og omprogrammere dem.

Allerede er der dumpet snesevis af erstatningskrav ind af brevsprækken på VW’s hovedkontor i Wolfsburg. Et advokatfirma i Seattle, USA, har indgivet et kollektivt søgsmål mod bilkoncernen og bliver snart fulgt efter af advokater i Chicago og det sydlige Californien.

Samtidig har adskillige fortørnede bilejere i USA anlagt private søgsmål mod Volkswagen Group of America, fordi de føler sig snydt.

Hos Forbrugerrådet Tænk er direktør Lars Pram klar til at indlede et dansk gruppesøgsmål mod VW, hvis danske forbrugere er blevet snydt, siger han til Børsen. Australiens pendant er ligeledes ved at undersøge, om VW-kunder er blevet vildledt, og hvilke kompensationsmuligheder de i så fald har.

I Sydkorea, Frankrig, Italien, Storbritannien, Indien og flere andre lande er man ved at afdække omfanget af VW’s fusk - og om andre bilfabrikanter også snyder med grænseværdierne for forurening.

VW’s danske afdeling har endnu intet overblik over situationen, oplyste pressechef Søs Righolt til Finans torsdag eftermiddag.

Sagen drejer sig om, at VW har installeret en snydesoftware i adskillige dieselmodeller med 1.6- og 2.0-liters motorer af typen EA 189. Softwaren fik bilerne til at reducere deres udledning af miljøfarlige NOx-gasser, når de skulle testes af myndighederne. Dermed fremstod bilerne langt mere miljøvenlige, end de i virkeligheden var.

Mindst 11 mio. biler solgt verden over har haft softwaren installeret, indrømmede Volkswagen tirsdag, og dagen efter valgte adm. direktør Martin Winterkorn at trække sig fra sin post som følge af miseren. Fredag ventes hans afløser at blive præsenteret.

Siden afsløringen af VW’s fupnummer kom frem, er VW-aktien faldet med over 30 pct. og har kappet godt 200 mia. kr. af selskabets markedsværdi. Kreditvurderingsbureauerne Standard & Poor's og Fitch har begge advaret om, at man muligvis er nødt til at nedgradere VW's kreditrating.

Den tyske anklagemyndighed er sammen med børstilsynet BaFin og VW’s bestyrelse ved at undersøge, hvilke ansatte i bilkoncernen der var involveret i snyderiet – og hvornår de blev det. De involverede medarbejdere risikerer fængselsstraffe.

»Vores budskab er klart: Nultolerance over for svindel og en stringent overholdelse af EU-reglerne.«

EU’s industrikommissær, Elzbieta Bienkowska.

EU har opfordret sine 28 medlemslande til at undersøge, hvorvidt deres biler overholder de tilladte grænseværdier for forurening. Mistanken går på, at VW ikke er den eneste bilfabrikant, som snyder på vægten.

»Vores budskab er klart: Nultolerance over for svindel og en stringent overholdelse af EU-reglerne,« siger EU’s industrikommissær, Elzbieta Bienkowska.

Torsdag fik BMW-koncernen pludselig travlt med at dementere rygter om, at også den bruger snydesoftware i sine dieselbiler. En artikel i magasinet Auto Bild beskrev, hvordan nye målinger foretaget af International Council on Clean Transportation (ICCT) afslører, at en specifik BMW-model, X3 xDrive 20d, forurener 11 gange mere end det tilladte niveau.

Artiklen fik aktionærer til at trykke på salgsknappen i hobetal, og BMW-aktien faldt med over 6 pct., inden handlen med aktien blev midlertidigt suspenderet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.