Erhverv

Nordisk Film vil skabe en ny milliardforretning

Nordisk Film vil opnå en omsætning på en mia. kr. i nye, digitale vækstområder.

Artiklens øverste billede
Adm. direktør Allan Mathson Hansen mener, at Nordisk Film skal satse mere på de digitale forretninger for at stå stærk i fremtidens mediemarked.

Nordisk Film symboliserer for de fleste Olsen Banden, popcorn og den pastelfarvede Palads-biograf i København.

Men bag biografkulisserne har Nordisk Film de senere år investeret i nye digitale forretningsområder. De har bl.a. købt online billetsalg som Billetlugen og gavekort-løsninger som Gavekortet.dk, samt købt sig adgang til streaming af film og serier med bl.a. Min Bio og Dansk Filmskat.

Det digitale forretningsområde er vokset fra en nulomsætning i 2011 til en omsætning på en halv mia. kr. i 2015. Nu samler Nordisk Film de digitale forretningsområder i Valby og satser på at nå op på en omsætning på en mia. kr.

»Vi har en række stærke film i produktion, og biograferne ser ud til at få det bedste år i nyere tid. Alligevel tror vi, at vi skal have endnu flere digitale forretninger for at stå stærkt i fremtidens medie- og underholdningsmarked,« siger Nordisk Films adm. direktør Allan Mathson Hansen.

Nordisk Film bygger om i Valby for at samle omkring 100 medarbejdere i det, som selskabet selv kalder et »digitalt væksthus«.

»Vi kalder det med et glimt i øjet for ”Silicon-Valby”. Det er vores bud på at skabe rammerne for en stor, digital vækstforretning i Nordisk Film og Egmont. Vi håber, den vil springe ud af det miljø, vi skaber, med fokus på forretninger, og folk der kan og vil vokse,« siger Christian Folden Lund, der er digital direktør i Nordisk Film og ansvarlig for den nye forretningsdel, som officielt hedder NF Direct.

NF Direct fokuserer på tre forretningsområder: Filmkanaler, gavekort og billetter. Men Nordisk Film er åben over for at investere i andre digitale løsninger.

»Vi vil hellere lave en stor forretning end mange små, men vi er ikke låst til disse tre områder og afsøger kontinuerligt markedet for nye ideer, som vil passe godt ind i det, vi laver,« siger Christian Folden Lund.

Det nye digitale væksthus, som bliver bygget på »scene 6« i Valby, forventes at stå klar i begyndelsen af 2016.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.