Stort dealsite lukker og slukker i Danmark
Rabattjenesten Groupon forsvinder fra Danmark og de øvrige nordiske lande.
Efter fire år på det danske marked lukker den internationale deal-kæmpe Groupon i Danmark og resten af Norden.
»Efter nøje overvejelser vil Groupon afbryde sine aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland fra den 16. november 2015,« oplyser kommunikationschefen for Groupon i Nordeuropa, Simon Johns, til Finans.
Groupon, der hver dag tilbyder rabat på bl.a. rejser, shopping og restauranter, hvis tilstrækkeligt mange køber tilbuddet, landede på dansk jord i 2011. Her forsøgte man at udfordre danske spillere som Downtown og Sweetdeal, der allerede havde to års forspring i landet.
I 2012 satte Groupon sig et mål om i løbet af to år at få 20 pct. af den danske befolkning i bruger-databasen samt løfte omsætningen over 100 mio. kr. og få den ledende markedsposition.
Tilsyneladende har Danmark dog ikke været en god nok forretning.
»Som vi fortsætter vores operationelle og strategiske fokus på at forenkle og strømline vores internationale forretning, vurderer vi vores internationale portefølje for at beslutte, hvilke aktiver, der kan bidrage til vores langsigtede vision for en aggressiv, lønsom vækst,« lyder det i begrundelsen fra Groupon.
Der er ikke umiddelbart grund til bekymring, hvis man har et tilbud til gode hos virksomheden.
»Vi vil samarbejde tæt med vores handlende og kunder for at sikre, at alle Groupons forpligtelser overholdes. Vores fokus er også på medarbejderne på disse markeder og på at støtte dem på dette tidspunkt,« skriver Groupon.
Groupon kom til verden i november 2008. To og et halvt år senere åbnede virksomheden kontorer i Korea og ansatte 300 medarbejdere på en uge. Det år voksede omsætningen fra 700 mio. dollars til 4 mia. dollars. Virksomheden var aktiv i flere end 40 lande og blev betegnet som den hurtigst voksende virksomhed i verden.
Tidligere i 2015 annoncerede Groupon, at man ville skære 1.100 stillinger ned og lukke afdelingerne i Thailand, Taiwan og fem andre lande.