Direktør i Dansk Aktionærforening: »Det er virkelig påtrængende salgstricks, som man jo ellers mest kender fra strandene i Sydeuropa«
»Man skal skynde sig væk, når sælgere af investeringsprodukter begynder at tale om 'først til mølle' eller 'special price for you'«
Da en jysk selvstændig i 40’erne modtog salgsmateriale fra Hellerup Finans’ seneste investeringstilbud, muligheden for at købe aktier i virksomheden Rovsing Group, var han som udgangspunkt skeptisk.
Han havde flere gange tidligere modtaget salgsmateriale fra Hellerup Finans (HF) og takket pænt nej, men Rovsings guldæg, en digital underskrift kaldet esignatur, lød besnærende.
HF forventede, at salget af esignatur ville stige voldsomt, og at investorerne ville kunne se frem til et afkast på mere end 20 pct. årligt.
Desuden var det muligt at få rabat på investeringen.
»Det er, hvad vi internt kalder for ”friends & family” og kommer med en udbudskurs, der ligger et godt stykke under revisorernes værdiansættelser af aktien,« skrev sælgeren fra Hellerup Finans i en mail.
Man skal skynde sig væk, når sælgere af investeringsprodukter begynder at tale om 'først til mølle' eller 'special price for you'
Samtidig blev der slået på salgstrommen for, at værdien af Rovsing var fastsat af professionel tredjepart.
»Forventningerne til afkast baseret på de uvildige revisorers beregninger lyder konservativt på 89 pct. frem mod slutningen af 2018,« skrev sælgeren.
Det er endnu for tidligt at vurdere, om HF kan leve op til løfterne for Rovsing Group, men hvad HF ikke skrev var, at finanshuset selv havde overtaget 92 pct. af kriseramte Rovsing Group for omtrent en håndfuld millioner sidste efterår (og siden skudt 8 mio. kr. ind i selskabet).
Kort efter stod der i salgsmaterialet fra HF, at Rovsing var knap 54 mio. kr. værd (og at man som investorer fik en rabat).
Værdistigningen skyldtes en forventet stigning i salget af esignatur, men Finans har blandt andet afdækket, at esignatur har smykket sig med urigtige kundereferencer.
Den private investor, der investerede et sekscifret beløb, ønsker ikke at stå frem, men direktør i Dansk Aktionærforening, Jens Møller Nielsen, advarer private investorer.
»Man skal skynde sig væk, når sælgere af investeringsprodukter begynder at tale om ’først til mølle’ eller ’special price for you’. Det er virkelig påtrængende salgstricks, som man jo ellers mest kender fra strandene i Sydeuropa,« siger han.
Hellerup Finans-direktør Torben Jensen afviser, at der er tale om noget salgstrick.
»Mailen er tænkt som en serviceoplysning om at hvis du ønsker at drage fordel af investeringen skal du se på det i nær fremtid - det er ikke et salgstrick men almindelig venlighed,« skriver han.
Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Hellerup Finans’ revisor BDO.
Hvis du har investeret i Hellerup Finans eller dets ventureselskaber, hører journalisten gerne fra dig. Skriv på kba@finans.dk.