Erhverv

Er 3D-print et moderne mirakel eller et modefænomen?

Salget af 3D-printere er fordoblet i år. Eksperter spår, at teknologien vil skabe en industriel revolution. Men salget til private skuffer.

Artiklens øverste billede
3D-print vil skabe en industriel revolution, spår forskere.

3D-print vokser eksplosivt. Salget af 3D-printere er fordoblet i år, og fremtidsforskere og konsulenter varsler, at teknologien vil skabe en industriel revolution.

Produktionen rykker tættere på forbrugerne, og det vil spare milliarder i transportudgifter. Nye produkter vil blive udviklet i samspil med kunderne, og teknologien vil sprede sig til en lang række brancher, lyder visionen.

Den amerikanske konsulentvirksomhed Gartner vurderer i en rapport, at der i år vil blive solgt 244.000 3D-printere globalt. Det er en fordobling i forhold til sidste år. Gartner forudser at væksten vil fortsætte i samme tempo frem mod 2019.

»3D-print bygger bro mellem den digitale og fysiske verden. Vi vil se en decentralisering af produktionen i mange brancher, og med tiden vil teknologien give enorme besparelser i tid, ressourcer og materialer,« siger Mads Thimmer, medstifter og administrerende direktør for teknologihuset Innovation Lab.

Vi vil se en decentralisering af produktionen i mange brancher, og med tiden vil teknologien give enorme besparelser i tid, ressourcer og materialer.

Mads Thimmer, medstifter og adm. direktør for teknologihuset Innovation Lab.

Han fremhæver, at udviklingen blot lige er begyndt. Flere eksperter peger på, at 3D-print i dag er på det niveau som Commodore 64 var på PC-markedet i begyndelsen af 1980’erne.

Væksten sker især i erhvervslivet, og flere og flere virksomheder omfavner teknologien. Ikke mindst fordi 3D-printerne er blevet både bedre, billigere og hurtigere.

Videnskabelige forskere og store dele af industrien har dog den opfattelse, at 3D-print er overvurderet. De mener, at 3D-printerne indtil videre er alt for langsommere, materialerne er for dyre og forventningerne for høje.

David Bue Pedersen fra DTU har en PhD i 3D-print og har forsket i emnet i årevis. Han forudser høj vækst, men ingen revolution.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

»3D-print vokser hurtigt, og det vil vinde frem i flere brancher. Men teknologien har stadig mange begrænsninger, og 3D-print er omgærdet af varm luft og falske forventninger,« siger David Bue Pedersen.

Teknologien har stadig mange begrænsninger, og 3D-print er omgærdet af varm luft og falske forventninger.

David Bue Pedersen, forsker DTU.

Han sammenligner med debatten om nanoteknologi, som for 10-15 år siden lovede, at det var slut med sure sokker og pletter på tøj og møbler.

I de seneste år er salget af 3D-printere til hjemmebrug stormet frem. Men nu er væksten begyndt at flade ud. De to største amerikanske producenter af 3D-printere, Stratasys og 3D Systems, har således gennemført fyringsrunder i år, fordi salget ikke levede op til forventningerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.