Erhverv

Japans regering giver Mitsubishi Motors kniven på struben - firmaet kan være truet på sin eksistens

Mitsubishi har i årevis snydt med, hvor langt dets biler kan køre på literen. Nu vil regeringen have klart svar om skandalens omfang - ellers falder hammeren.

Artiklens øverste billede
Mitsubishis øverste chef Tetsuro Aikawa udtalte på en pressekonference d. 26. april, at han frygtede for sit firmas eksistens. Mitsubishi Motors er under hårdt pres efter afsløringer om test-snyd omkring dets bilers benzinforbrug. Foto: AP Photo/Shizuo Kambayashi

TOKYO - Regeringen er godt træt af Mitsubishis væven, når det kommer til omfanget af snyd med benzin og kilometertal for flere af dets biler. Nu har firmaet indtil den 11. maj til at fremlægge klare tal for skandalens omfang.

Den deadline kan blive svær at overholde. Ikke mindst fordi firmaet er i panik. Mitsubishi er nu truet på sin eksistens af den voksende skandale. Det var firmaets øverste direktør Tetsuro Aikawas klare budskab på en pressekonference den 26. april.

»Jeg anser dette for en sag, der kan påvirke vores virksomheds eksistens,« udtalte Aikawa, mens kameraerne blitzede løs. »Min mission er nu at komme problemet til livs.«

Mitsubishis aktie er styrtdykket siden sidste uge, hvor firmaet krøb til korset efter at være blevet taget i svindel af sin egen forretningspartner, Nissan Motors.

Mitsubishi har i årtier snydt med tests omkring, hvor langt dets mindste personbiler kan køre på literen. Salget af disse personbiler udgør næsten halvdelen af det japanske marked og er populære i mange af verdens lande. Men konkurrencen er benhård, og Mitsubishi kunne ikke følge med - derfor svindlen.

Nu er spørgsmålet, hvor langt skandalen rækker.

Her har Mitsubishi ikke været den store hjælp trods Aikawas alvorlige ord. Efter snart to uger med undskyldninger og pressekonferencer har firmaet endnu ikke fremlagt en klar liste over, hvor mange biler og biltyper der egentlig er tale om.

Det på trods af både investorer og den japanske regerings krav om præcis dette.

I stedet har firmaet nærmest modarbejdet sagen. Først, lød det fra en brødebetynget Aikawa, var der kun tale om tests af fire mindre biltyper, flere produceret til partneren Nissan - og kun over få år.

Nu indrømmer firmaet, at svindlen har stået på i et kvart århundrede, siden begyndelsen af 90'erne. Og den kan også berøre andre biler. Mitsubishi understreger dog, at dets biler på det amerikanske marked ikke er omfattet. På spejderære.

Den japanske regering udtalte sent den 28. april, at det nu selv vil teste de fire af Mitsubishis biltyper, der er under mistanke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.