Erhverv

Leasingsucces giver mangel på brugte biler

Når leasingbilerne kommer retur, eksporteres de ud af landet.

Artiklens øverste billede
Peugeot er et af de mærker, der har markant succes med leasing i kraft af lave engangsydelser - blandt andet med 308-modellen.

Leasingbilerne bliver stadig mere populære blandt både private bilkøbere og hos virksomhederne. Således er cirka 4 af 10 nye biler nu leaset. Sammenlignet med 2012 er leasingandelen steget med 12 procentpoint.

De populære leasingkontrakter - ofte med meget lave førstegangsydelser og lave månedlige ydelser - giver flere danskere mulighed for at køre i en ny bil.

Til gengæld er det nu ved at gå ud over brugtmarkedet. Der bliver nemlig færre af de større brugte biler, fordi de i stigende omfang eksporteres ud af landet i stedet for at komme ud på det danske brugtmarked.

»Mange af leasingselskaberne eksporterer bilerne ud af landet, fordi fortjenesten i udlandet er højere end i Danmark,« lyder det fra Jens Brendstrup, der er adm. direktør for AutoBranchen Danmark.

Det er en brancheorganisation med cirka 1.400 medlemmer blandt bilforhandlere, værksteder og autolakerier.

»Forbrugerne er glade for leasingaftalerne. De er billige, og det er nemt at komme ud af dem igen. Men mange af de biler, der kommer tilbage, når leasingaftalerne udløber, kommer ikke ud på det danske brugtmarked. Derfor kan forbrugerne opleve, at mange af de biler, som de gerne vil købe som brugte, ikke er til at finde,« tilføjer Jens Brendstrup.

Det betyder ikke, at bilerne slet ikke kan opdrives som brugte. Men priserne er presset så meget op, at forhandlerne opgiver at tage dem ind, fordi det for bilkøberne vil være mere attraktivt at købe en fabriksny bil.

Tendensen genkendes hos bilportalen Biltorvet.dk, hvor adm. direktør Claus Nyboe vurderer, at cirka 10 pct. af de brugte leasingbiler sendes ud af landet igen.

»Desuden ser det ud til, at tallet er stigende. Det gælder især for mellemklassebiler og store biler. Disse klasser er især populære som leasingbiler. I årets første kvartal var over halvdelen af de nyregistrerede biler i disse klasser leaset. Sammenlignet med de øvrige bilklasser er leasingandelen for mellemklassebiler og store biler dobbelt så stor,« fortæller Claus Nyboe.

En af de meget populære leasingmodeller i mellemklassen er Peugeot 308.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.