Erhverv

Coop boykotter nyt statsligt dyrevelfærdsmærke

Detailkoncernen Coop afviser at medvirke i det nye statslige dyrevelfærdsmærke. I stedet indfører Coop sit eget mærke.

Artiklens øverste billede
Et nyt statsligt mærke for dyrevelfærd støttes af Dansk Supermarked og De Samvirkende Købmænd, mens Coop bokotter mærket, der betegnes som »alt for svagt«

De seneste måneders strid om et nyt nationalt dyrevelfærdsmærke kulminerer nu med total splittelse i dansk detailhandel.

Mens fødevareministeren, landbruget og flere organisationer er begejstrede for det nye mærke, meddeler Coop Danmark nu, at man går solo og indfører sit eget dyrevelfærdsmærke.

»Kunderne i Coop får nu et mærke, der skaber reel bedre dyrevelfærd. Resten af Danmark får et nyt velfærdsmærke, der hverken er til gavn for forbrugere eller dyr. Sådan har sagen udviklet sig efter, at Fødevareminister Esben Lunde Larsen har valgt at sidde råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop fuldstændig overhørig,« hedder det i en pressemeddelelse, som Coop netop har udsendt.

Koncerndirektør Jens Visholm, Coop, forklarer, at man grundlæggende er enige med ministeren i, at der er brug for en mærkningsordning, som fremmer dyrevelfærd.

»Men det, der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset. Et mærke kan kun fungere, hvis det er bygget på bred tillid og skaber sikkerhed. Det nye mærke gør ingen af delene,« mener Jens Viholm.

Coop indfører i stedet sit eget dyrevelfærdsmærke, som ventes at være i butikkerne i løbet af fjerde kvartal 2016.

Trods Coops bredside er miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen glad for det nye statslige dyrevelfærdsmærke, som vil være ude i butikkerne fra sommeren 2017.

»Jeg er meget tilfreds med, at vi nu får et dansk dyrevelfærdsmærke, så de forbrugere, der gerne vil betale en vis merpris, får en mulighed for at vælge svinekød med bedre dyrevelfærd.  Ikke alle har jo råd til at gå efter hverken de dyreste udskæringer eller de økologiske specialprodukter. Otte ud af ti danskere siger, at de gerne vil betale lidt mere for, at dyrene har haft det bedre. Den mulighed får de nu, når de kan vælge mellem stjernekød i tre forskellige niveauer,« lyder Esben Lunde Larsens kommentar til det nye mærke.

Det nye statslige mærke støttes blandt andet af Dansk Supermarked og De Samvirkende Købmænd.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.