Erhverv

DSB tjener millioner - men har store problemer med at komme til tiden

Den omdiskuterede ID-kontrol har reduceret antallet af passagerer på Øresundstrafikken med 12 pct.

Artiklens øverste billede
I alt har DSB øget antallet af rejser med 534.000 i årets første kvartal.

DSB tjente 116 mio. kr. før skat i årets første tre måneder, men levede ikke op til kravene for, hvor mange gange selskabets tog maksimalt må være forsinket.

Således afslører DSB's kvartalsregnskab, at selskabets fjern- og regionaltog, der kører over det meste af landet, kun havde en kunderettidighed i første kvartal på 76,4 pct. Det er langt under kontraktmålet på 81,8 pct.

Hvis et fjern- eller regionaltog ankommer mere end tre minutter senere end angivet i køreplanen, betragtes det som forsinket. En aflysning bliver indregnet i rettidighedstallet, som om toget er ankommet for sent til alle stationer på strækningen.

En kunderettidighed på 76,4 pct. er hverken tilfredsstillende for kunderne eller for DSB, lyder det.

»Det var flere forskellige faktorer, der påvirkede rettidigheden negativt, og DSB skal i den kommende tid arbejde målrettet med de udfordringer, vi kan løse selv – og gå forrest, når løsningerne kræver samarbejde med Banedanmark,« siger adm. direktør Flemming Jensen.

DSB’s nye køreplan har spillet ind på, hvad robustheden i forhold til spor, signaler og tog reelt kan levere, når tingene ikke fungerer optimalt. Hertil kommer spor- og signalfejl, faktorer der ligger uden for DSB’s kontrol, påpeger Flemming Jensen.

S-tog, der kører lokalt i hovedstadsområdet, kørte til gengæld i årets første tre måneder med en kunderettidighed på 95,8 pct. Også her betragtes toget som forsinket, hvis det ankommer over tre minutter senere end angivet.

I alt har DSB øget antallet af rejser med 534.000 i årets første kvartal, viser kvartalsregnskabet. Den rentebærende gæld i selskabet er nedbragt med en halv milliard kroner, så den nu udgør 6,6 mia. kr.

Samtidig kan DSB nu gøre status over, hvad den omstridte ID-kontrol af samtlige togrejsende fra Københavns Lufthavn mod Sverige har betydet.

ID-kontrollen blev indført den 4. januar som en reaktion på de svenske myndigheders indførelse af transportøransvar, afstedkommet af den massive flygtningestrøm til Europa og Norden.

»Selvom det gennem en stor indsats er lykkedes at skabe en effektiv ID-kontrol, er og forbliver ID-kontrollen en
gene for DSB’s kunder, og den påvirker driften, rettidigheden og passagertallet i negativ retning. Således er antallet af passagerer over Øresund faldet med 12 pct. i forhold til sidste år,« oplyser DSB.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.