Erhverv

Partikelfiltre er på vej til benzinmotorerne

Mercedes vil allerede fra næste modelår indføre partikelfilter på visse benzinmodeller.

Artiklens øverste billede
Mercedes vil i første omgang benytte partikelfiltre på benzinudgaverne af den dyre S-Klasse.

Partikelfiltre har hidtil været forbundet med dieselmotorer, men fremover vil filtrene også blive brugt på benzinmotorer.

Det vurderer den tyske bilproducent Mercedes-Benz, der allerede i et par år har testet filtre på sin Model 500 S. Men fra modelår 2017 skal filtrene også anvendes på de øvrige benzinmodeller i S-klassen.

Læs mere hos Mercedes

Herefter ventes det, at filtrene efterhånden vil blive standard på alle benzinmodeller. Med udviklingen af partikelfiltre til benzinbiler forsøger den tyske bilproducent at være på forkant med eventuelle nye krav, som måtte følge som en konsekvens af den såkaldte dieselskandale med Volkswagen-koncernen i hovedrollen.

I 2017 strammes den såkaldte Euro 6-norm, så partikeludslippet fra nye benzinmotorer skal begrænses yderligere.

Også Mercedes-Benz er blevet blandet ind i dieselsagen. Især i USA, hvor myndighederne har bedt Mercedes forklare store afvigelser fra de officielle miljøtal til de målinger, der foretages under reelle kørselsforhold.

Undersøgelser har vist, at dieselmotorerne fra Mercedes især ved temperaturer under 10 grader kan udlede væsentligt mere NOx (kvælstofilte) end tilladt efter grænseværdierne. Flere bilproducenter har forklaret, at de skruer ned for rensningen ved lave temperaturer for at beskytte motorerne.

Nu oplyser Mercedes, at man arbejder på at udvide det temperaturområde, hvor rensningen af udstødningen fungerer optimalt. Således viser test med nye motorer, at de ved udetemperaturer på både 2 og 16 grader ligger langt under de nye og lavere RDE (Real Driving Emission)-grænseværdier, der skal gælde fra september 2017.

Kritikken har fået Mercedes til at afsætte yderligere 3 mia. euro til udviklingen af mere miljøvenlige motorer. Heraf skal 2,6 mia. euro bruges til udviklingen af nye dieselmotorer.

De sidste 400 mio. euro skal bruges i forbindelse med den tilbagekaldelsesaktion, som de tyske myndigheder har beordret for 630.000 biler, samt til yderligere undersøgelser af partikelfiltre til benzinbiler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.