Kendt værkstedsportal brænder millioner af
Ejerne af Autobutler har udstedt nye aktier for at fastholde ekspansion. Målet er at skabe Europas største online markedsplads for bilreparationer.
Bilværkstedsportalen Autobutler, der har flere prominente investorer i ryggen, brænder fortsat millioner af i forsøget på at erobre det europæiske marked for værkstedsreparationer.
Det fremgår af selskabets 2015-regnskab, der blev offentliggjort torsdag.
Autobutler, der gør det muligt for bilejere at sætte deres reparation i udbud hos hundredvis af autoværksteder, fik et underskud efter skat på 22 mio. kr. og har dermed tabt over 70 mio. kr., siden portalen gik i luften i 2010.
Den gode nyhed er, at underskuddet er blevet nedbragt væsentligt, og at bruttofortjenesten er markant forbedret. Ledelsen kalder resultatet for »acceptabelt« og forventet.
»Indtjeningen er påvirket af den fortsatte udvikling af virksomhedens platform og omkostninger, herunder markedsføring i Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannien, som virksomheden opererer i,« skriver ledelsen i regnskabet.
For at sikre den fortsatte ekspansion har ejerne valgt at udvide aktiekapitalen i selskabet med 50.303 nye aktier. Det vil ifølge ledelsen holde Autobutler kørende, indtil at bundlinjen som forventet går i nul i løbet af 2017.
Autobutler er stiftet af de to iværksættere Christian Legêne og Peter Michael Oxholm Zigler, der i dag er hhv. adm. direktør og marketingchef.
Med en erklæret ambition om at gøre det lettere at være bilejer har de udvidet forretningen til fire europæiske lande og tiltrukket sig stor opmærksomhed fra udenlandske investorer.
I december 2011 fik Autobutler sin første kapitalindsprøjtning fra JL Venture efterfulgt af en investering fra serieiværksætteren Jesper Buch, der i dag sidder i selskabets bestyrelse.
Dernæst kom den svenske venturefond Creandum, der bl.a. er medejer af musiktjenesten Spotify, på banen med en pose penge og fik følgeskab af både den London-baserede venturefond Index Ventures og Dawn Capital.
I alt har Autobutler rejst cirka 75 mio. kr. i risikovillig kapital. Pengene skal bruges på at skabe Europas største online markedsplads for bilreparationer, lyder ambitionen.
Autobutler har over 4.000 tilknyttede bilværksteder. For nyligt meddelte selskabet, at det har planer om at sælge data om brugernes biler til producenter af intelligente billøsninger.
Det fik brancheforeningen Autobranchen til at anklage Autobutler for at bevæge sig på kanten af persondataloven.