Trumps bygningsimperium lider under præsidentvalg
Nogle beboere i Donald Trumps bygninger forsøger endda at undgå at fortælle om deres adresse.
Den amerikanske præsidentkandidat Donald Trump er blevet kendt for sine notorisk kontroversielle udtalelser, og den konfrontatoriske attitude har nu gjort ham til præsidentkandidat for republikanerne.
Forretningen Trump kan dog have lidt overlast i samme ombæring, ifølge Yahoo, som har fundet ud af, at Trumps bygninger ikke længere kan sælges med den berygtede merværdi fra Trump-brandet.
Det nævnes endda, at nogle beboer forsøger at undgå at fortælle om deres adresse. Sports- og politisk kommentator Keith Olbermann har udtalt, at han ikke længere kan bære at bo i en bygning, der har Trump-brandet hængende på facaden. Store internationale virksomheder såsom Nike, Starbucks og Gucci er online kommet i shitstorms med deres domiciler i Trump-bygninger.
Ejendomsanalysehuset Redfin har udarbejdet en analyse for Yahoo om merpriser på Trump-bygninger, og ifølge analysen har Trump-brandet tidligere øget værdien, hvor lejlighederne har kostet ekstra per kvadratmeter end andre luksusejendomme. Men denne merværdi er nu forsvundet.
Alt i alt peger det mod, at Trumps forretning ikke bliver styrket af præsidentkandidaturet, snarere tværtimod. Tidligere kaldte man det i ejendomsbranchen for »Trump-præmien,« men den oplever man ikke længere, lyder det fra branchefolk.
Trumps kandidatur med den konfrontatoriske stil strider imod almindelig forretningsskik, hvor store virksomheder typisk forsøger at undgå ømtålelige emner.
Trump står bag opførelsen af flere skyskrabere på Manhattan i New York. Hoteller og kasinoer i Atlantic City i USA, hvor selskaberne flere gange er havnet i konkurser og/eller overtagelser. Præsidentkandidatens navn pryder blandet andet Trump Taj Mahal, Trump Entertainment Resorts og Trump World Tower.
Trump har også gjort sig bemærket via sin medvirken i reality-tv-serien The Apprentice, samt ved ejerskabet af Miss Universe Organization.
Aktiefokus