Erhverv

Ecco sagsøges af Adidas i slagsmål om stribede sko

Den tyske sports-sværvægter lægger sag an mod den familieejede danske skosucces for at kopiere velkendt design. Ecco afviser.

Artiklens øverste billede
Den danske skoproducent Ecco (tv.) er blevet sagsøgt af mastodonten Adidas, som mener, at Ecco krænker varemærket med de tre striber (th.). Grafik: Anders Thykier

Den danske skovirksomhed Ecco er i USA blevet stævnet af den store konkurrent fra syd Adidas. Det kan Finans afsløre på baggrund af en stribe dokumenter i sagen.

I et omfattende søgsmål kræver Adidas, at Ecco skal stoppe med at sælge bestemte sko og betale erstatning, fordi Ecco angiveligt krænker Adidas’ ikoniske varemærke med de tre striber.

»Eccos handlinger demonstrerer en forsætlig, overlagt og ondsindet hensigt om at udnytte den goodwill, der er forbundet med det tre-stribede varemærke til stor og uoprettelig skade for Adidas,« lyder det i stævningen sendt til en domstol i delstaten Oregon.

Adidas har endnu ikke sat tal på, hvor stort et beløb man mener, Ecco skal betale i erstatning. I 2008 blev amerikanske Payless Shoesource dog dømt til at betale 65 mio. dollar i erstatning til Adidas for at krænke varemærket. Andre lignende sager er endt med forlig eller frifindelse.

Det tyske firma med de tre striber omsatte sidste år for 126 mia. kr., mens Ecco med hovedsæde i sønderjyske Bredebro solgte for 9 mia. kr.

Ecco benægter en sådan overtrædelse

Søren Kragh Pedersen, Ecco

Striden mellem Adidas og Ecco drejer sig om en række forskellige Ecco-sko, som ifølge Adidas kan forveksles med sko fra netop Adidas. Skoene har enten tre eller fire parallelle striber fra top til bund på den midterste del af skoen. Adidas har siden 1952 solgt sko med lignende kendetegn og mener, at Ecco er gået for tæt på det tyske design.

Ecco bekræfter at have modtaget stævningen, men afviser påstanden fra Adidas.

»Ecco benægter en sådan overtrædelse, da vi tvivler på, forbrugerne vil være forvirrede og i tvivl om, om der er tale om en Adidas-sko eller en Ecco-sko,« lyder det i en skriftlig kommentar fra kommunikationschef Søren Kragh Pedersen.

Ifølge advokat Knud Wallberg, der er ekspert i varemærker, er det svært at vurdere, hvilken betydning sagen kan få for Ecco.

»Men det er jo velkendt, at erstatninger i USA kan være endog rigtig store.«

Dokumenterne i retssagen viser også, at det langt fra er første gang, de to skokæmper strides om de tre striber. Således har Adidas og Ecco både i 2010 og 2013 indgået hidtil hemmeligholdte forlig, fremgår det af stævningen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.