Truende kartelbøde giver lastbilproducent blodrøde tal
Lastbilproducenten Scania risikerer at betale en bøde i en kartelsag, og det koster på bundlinjen i nyt regnskab.
Selvom lastbilproducenten Scania nægter at betale en bøde fra EU-Kommissionen i lastbilkartelsagen, har bøden fået store konsekvenser for regnskabstallene.
I det netop offentliggjorte regnskab for 2. kvartal af 2016 kommer Scania ud med et resultat før skat på minus 1.051 mia. svenske kroner - svarende til ca. 820 mio. danske kroner. Omsætningen i kvartalet landede på godt 21 mia. kr. Overskuddet er væk, og de blodrøde tal viser sig, efter at Scania har sat 3,8 svenske kroner - svarende til 3 mia. kr. - af til at betale en eventuel bøde i kartelsagen.
»I lyset af EU-Kommissionens anklage og den seneste udvikling i konkurrenceefterforskningen, har Scania nu i overensstemmelse med relevante regnskabsprincipper og en forsigtig tilgang sat 3,8 mia. mia. svenske kroner af,« siger Henrik Henriksson, adm. direktør i Scania, i en kommentar til det nye kvartalsregnskab.
Scania er den eneste lastbilproducent i sagskomplekset om lastbilkartellet, der nægter at betale EU-Kommissionens bøde.
Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF har sammenlagt betalt bøder for 22 mia. kroner for bl.a. at have aftalt priser på lastbiler i 14 år fra 1997-2011. Producenten MAN har været whistleblower i sagen og er derfor gået helt fri for straf.
Ifølge Scanias topchef har Scania samarbejdet fuldt ud med EU-Kommissionen under efterforskningen, men er uenig i, hvordan kommissionen ser sagen. Derfor vil Scania forsvare sig i den kommende periode med efterforskning, lyder det fra Henrik Henriksson.