Erhverv

Briterne kan klæde den danske tøjindustri af

Udsving i valutakurserne skaber store vanskeligheder i tøjbranchen, som ellers har haft år med høj fart i eksporten. Netop nu er fokus især på et forventet stort dyk i salget til Storbritannien efter brexit.

Artiklens øverste billede
Den danske tøjbranche samles til modeuge i København, netop samtidig med at der er stor uro om afsætningen til det britiske vækstmarked. Arkivfoto: Mik Eskestad.

Det britiske nej til at blive i EU kan komme til at koste meget dyrt i den danske modebranche.

Netop Storbritannien er de seneste år blevet et vækstmarked for dansk tøj, og eksporten dertil voksede med hele 25 pct. i fjor. Nu forudser modebranchen derfor, at Brexit-afstemningen i juni - og det efterfølgende dyk i kursen på britiske pund - allerede nu vil komme til at præge de danske handelstal markant.

»Storbritannien er på mange måder blevet et vigtigt marked for os. I første omgang påvirker valutakursen os, men vi er også noget usikre på, hvordan salget vil udvikle sig de kommende måneder, når vi skal afsætte de nye kollektioner. Vi er meget spændte på reaktionerne hos forbrugerne der,« siger adm. direktør Jens Poulsen i virksomheden DK Company. Det er en af de få helt store danske tøjkoncerner og rummer en lang række mærker.

Den samlede danske tøjeksport voksede i 2015 med 7 pct. og nåede 27 mia. kr. - især trukket af stor vækst til Tyskland og netop Storbritannien.

Tyskland var i fjor med 7,5 mia. kr. fortsat det helt store marked, men Storbritannien rykkede med 1,7 mia. kr. frem som det femtestørste eksportland for den danske tøjbranche.

Men det skærper faktisk fokus på købmandskabet og evnen til at skaffe tøj til den rigtige pris.

Jens Poulsen, koncernchef, DK Company.

Den udvikling ser ikke ud til at kunne fortsætte, konkluderer også revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte, som netop har lavet en større analyse af den danske modebranche. Ud over usikkerhed om det britiske marked er branchen også samtidig bl.a. påvirket af et stort dyk i kursen på norske kroner.

»Den høje vækstrate i 2015 for den danske mode-eksport til Storbritannien vil nu formentlig ikke gentage sig næste år. Mange har det seneste år også tabt store markeder i Norge, fordi oliepriserne er historisk lave, og det rammer salget der. Det er derfor altafgørende for danske modevirksomheder på eksportmarkederne, at de sørger for at trække et solidt sikkerhedsnet ud under sig, så de er mindre sårbare, når markederne ændrer sig,« mener partner Morten Gade Steinmetz, Deloitte.

Den danske tøjbranche samles de kommende dage til den halvårlige modeuge i København med fagmesser, modeshows og besøg af indkøbere fra en lang række lande.

Det sker mens nye tal fra erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil viser, at indgangen til 2016 faktisk har været mere træg end den positive udvikling i 2015. Det gælder både for eksporten og salget på hjemmemarkedet.

Organisationens tal for første kvartal viser, at engrosafsætningen til det danske marked da faldt med 5 pct., og eksporten kun trækker svagt i opadgående retning med en stigning på 1,6 pct.

»Vi har endnu kun tallene for første kvartal, så det er nok lidt tidligt at konkludere om årets udvikling. Der er stor usikkerhed om eksempelvis, hvordan de britiske indkøbere vil agere nu og til den kommende sæson. På trods af øget protektionisme og terror-uro i Europa forventer vi fortsat vækst i den samlede eksport,« vurderer international chef Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil.

Organisationen har netop lavet en ny undersøgelse blandt dens medlemsvirksomheder, og den viser, at hele 68 pct. af selskaberne faktisk nu forventer vækst, mens kun 11 pct. spår en tilbagegang.

64 pct. af tøjvirksomhederne forudsiger fremgang i salget til Tyskland, mens der til gengæld er pessimisme om det britiske marked. 45 pct. forventer stagnation i salget dertil og 24 pct. decideret tilbagegang til de britiske kunder.

Blandt tøjvirksomhederne peger en stor del i undersøgelsen på, at den største udfordring aktuelt er valutakurserne. Her spiller en høj dollarkurs ind, da langt de fleste får produceret i lande, hvor der afregnes i den valuta. Oveni kommer så svage kurser for norske kurser og pund, som der afregnes i ved salg i de lande.

»De fleste større virksomheder har i første omgang kurssikret sig ud af dyk i pundkursen og andre af de faktorer. Men valuta er og bliver en stor udfordring for mange modevirksomheder, da de er meget eksportorienterede,« siger Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil.

Jens Poulsen er adm. direktør for modekoncernen DK Compan. Foto: Gregers Tycho.

Hos DK Company mener koncernchef Jens Poulsen, at kravene til de danske modeeksportører er stigende.

»Der skal arbejdes hårdt hver eneste dag med valutakurserne, og der er ingen lette gevinster at hente der. Det stiller krav til kerneforretningen og er en syretest af sundheden i vores økonomi. Vi må nok vænne os til, at det er den nye hverdag, når vi vil have eksport til mange lande, og samtidig købe ind i hele verden. Men det skærper faktisk fokus på købmandskabet og evnen til at skaffe tøj til den rigtige pris,« siger Jens Poulsen.

I den nye analyse konkluderer Deloitte også - baseret på regnskaber fra 303 virksomheder, at de danske tøjproducenter og engrosselskaber - faktisk samlet klarer sig godt. Analysen viser at, syv ud af ti virksomheder kørte med overskud i 2015. Samtidig var overskudsgraden i gennemsnit på tæt ved 10 pct. i 2015. - en stigning på cirka 2,5 procentpoint i forhold til 2014.

»De største virksomheder klarer sig bedst målt på overskudsgrad. Men flere end halvdelen af selskaberne i analysen har gennem stigende eksport haft overskud de seneste tre år eller endnu længere,« siger Morten Gade Steinmetz, Deloitte.

Dansk tøjbranche er præget af få store virksomheder – med giganten Bestseller og derefter IC Group samt DK Company lige efter. Dertil kommer en lang række små og mellemstore virksomheder.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.