Datingkonge vil gå i flæsket på Matas
Peter Sønderby-Wagner, medstifter og tidligere topchef i Dating.dk, vil udfordre Matas-kædens dominans med Luxplus, der sælger kosmetik på abonnementsform.
Peter Sønderby-Wagner, en af mændene bag Dating.dk, vil æde sig ind på Matas' markedsandele med kosmetik e-handlen Luxplus. Det skriver Børsen.dk.
Selskabet, der sælger kosmetik på abonnementsform, blev stiftet i 2013 og ventes i år at omsætte for 100 mio. kr., ifølge Peter Sønderby-Wagner, der stiftede selskabet sammen med partneren Martin Schultz Andersen.
»Matas er en lidt støvet størrelse, der sidder på enormt meget af markedet,« siger Peter Sønderby-Wagner til Børsen.dk.
Luxplus har i dag ca. 45.000 medlemmer, der betaler et månedligt gebyr (i Danmark 89 kr. ) for at kunne købe kosmetik og kropsplejeprodukter til nedsatte priser, skriver Børsen. Webshoppen opererer i fire lande og gav sidste år et overskud på 4 mio. kr.
Peter Sønderby-Wagner sammenligner forretningen med bl.a. Normal-kæden, der også søger at udfordre Matas' dominans.
Luxplus er langt fra ene på markedet for onlinesalg af kosmetik, hvor også Goodiebox.dk, Ezzence.dk og Nicehair.dk lokker med tilbudspriser og udfordrer Matas.
Netbutikkerne har den fordel, at de kan sælge varerne billigere end Matas, der skal finansiere de mange fysiske butikker.
Matas kommer med regnskab den 16. august og har derfor ikke kommenteret artiklen i Børsen.
Luxplus er sammen med andre lignende fordelsklubber kommet i myndighedernes søgelys, efter flere kunder har meldt, at de følte sig bondefanget af abonnementsmodellen.