Internationale toprestauranter kommer til Danmark for at lære at tjene penge
Flere danske restaurationer har fundet en forretningsmodel, hvor de kan tjene mange penge på simple produkter.
Når Københavns restaurationer senere på måneden inviterer til Copenhagen Food Forum, tæller fremmødet direktører fra nogle af verdens mest anerkendte restauranter.
Det skyldes ikke kun, at de danske restauranter gennem en årrække med myrer og mos på menuen har banket sin plads i den internationale kulinariske elite fast med modhager. De formår også at tjene penge, forklarer Pelle Øby Andersen, direktør i organisationen Food.
»De har fundet lidt forskellige forretningsmodeller, men fælles for dem alle sammen er, at de er i stand til at tjene rigtige penge på et produkt, der egentlig er ret simpelt,« siger han.
Personligt giver han ikke meget for fortællingen om, at økonomien generelt tilsmiler oplevelseskulturen. Men uanset hvad det skyldes, så skovler restaurationerne penge ind herhjemme.
Omsætningstallene fra Danmarks Statistik viser, at restaurationsbranchens samlede salg for 2015 steg med 7,5 pct. i forhold til året før. Det er 4,2 procentpoint højere end det generelle danske erhvervsliv tjente i samme periode.
Ifølge Pelle Øby Hansen skyldes det, at danske restauratører har et godt øje for at sælge historien rundt om deres produkt.
Så når direktører fra succesrestauranter som The Shake Shack og Jamie Oliver Group skal sættes ind i, hvordan Lagkagehuset har formået at rulle en kagerevolution hen over landet i en tid, hvor flere og flere investerer i snærtsiddende løbebukser, så skyldes det ikke kun konditorernes evne til at komme af med bagværket.
»Danske restaurationer har fundet et koncept, hvor man selvfølgelig leverer et produkt, men samtidig er i stand til at fortælle historien rundt om produktet. Det er den oplevelse, man giver folk, som gør, at de er villige til at betale lidt mere for det,« siger han.
Samtidig påpeger han, at det selvfølgelig ikke kun er udenlandske restaurationer, som skal lære af de danske. Copenhagen Food Forum er en sparringssession, som alle helst skal lære noget af.
»Der er selvfølgelig også en mulighed for den danske branche for at skabe nogle nye kontakter og få nogle legekammerater, de kan lære af ude i verden,« siger han.
At mødet holdes i Danmark er dog ingen tilfældighed:
»København og Danmark har lige nu en status som ret hot i den internationale madverden. Det vil sige, at mange af de store, internationale spillere følger med i, hvad der sker i Danmark i øjeblikket,« siger Pelle Øby Andersen.
Copenhagen Food Forum er en del af madfestivalen Copenhagen Cooking & Food Festival og kommer til at løbe fra d. 24.-25. august.