Danske pelsavlere angriber luksuskunder i USA og Japan
Milliard-selskabet Kopenhagen Fur slanker topledelsen for at sætte turbo på salget af danske minkskind ude i verden.
Den landmandsejede milliard-koncern Kopenhagen Fur trimmer topledelsen og hele organisationen. Målet er at sætte yderligere fart i det globale salg af skind. Og især til lande som USA og Japan der halter langt efter afsætningen til selskabets suveræne hovedmarked, Kina.
Kopenhagen Fur, der ejes af 1.500 danske minkavlere, er verdens største auktionshus for pelsskind og med en omsætning på 11 mia. kr. i fjor.
Virksomheden fik tidligere i år ny topchef, da Jesper Uggerhøj trådte til som adm. direktør. Han blev hentet fra jobbet som chef for dagligvarekæden Irma under Coop Danmark.
Jesper Uggerhøj har siden tiltrædelsen arbejdet med at lægge en ny intern organisering af virksomheden ligesom en ny strategiplan er på vej. Internt betyder det, at topledelsen i selskabet slankes.
Hidtil har 15 områdechefer og direktører alle haft direkte reference til den adm. direktør. Det ændres nu til fire direktører som hver især for ansvaret for aktiviteter.
»Efter år med meget kraftig vækst i vores forretningsvolumen er det tiden til at strømline, så vi får færre chefer og en slankere koncernledelse,« siger Jesper Uggerhøj.
Den største ændring bliver, at alle kommercielle aktiviteter samles under én direktør, nemlig Jesper Lauge Christensen. Ud over selve auktionssalget har Kopenhagen Fur også en lang række aktiviteter, der skal bearbejde markedet og dermed øge salget. Målet med slankningen af organisationen er tættere samarbejde på tværs af alle de funktioner.
Selskabet har eksempelvis eget designstudio i København samt bl.a. en stab på 20 egne medarbejdere i Kina. Der er desuden samarbejde om designlinjer med lokale universiteter og andre tiltag. Alt sammen for som råvareleverandør at stimulere salget og profilere Kopenhagen Fur i modebranchen.
Hovedparten af de danske skind, der afsættes på fem årlige auktioner, sendes til Kina og Hong Kong. Hidtil har Kopenhagen Fur faktisk tegnet sig for omkring en tredjedel af Danmarks samlede eksport til Kina og Hongkong.
Målet med tilpasningerne i organisationen er fortsat at styrke de kinesiske aktiviteter med også at sætte yderligere fart i salget til andre markeder.
»Kina er afgørende, og vi styrker også den interne organisation der i den nye plan. Samtidig vil vi gerne have at de kommercielle aktiviteter også bliver øget til især markeder som USA, Korea og Japan. Ambitionen er, at vi fortsat sikrer vækst for danske minkskind og bevarer den globale førerposition,« siger Jesper Uggerhøj.