Ekstremt dyre luksus-ure har ramt en mur
Slaget af de helt dyre ure er gået i stå i Hongkong. Det får producenterne til at kigge efter nye markeder i USA.
Nedturen for salget af schweiziske luksusure fortsætter for fuld styrke, og salget i Hongkong er nu dykket for 13. måned i træk.
De schweiziske urmagere kigger derfor mod andre himmelstrøg og interessen i USA er blevet revitaliseret.
Den schweiziske urbrancheforening har fremlagt sine tal for juli, hvor det blev til et fald på afskibningerne af ure på 15 pct. i forhold til juli i fjor. Eksporten af ure til Hongkong faldt i juli med 33 pct. til 175 mio. franc (1,2 mia. kr.).
Ursalget i Hongkong er traditionelt verdens største marked, men det blev i juli overgået af USA.
Den schweiziske luksusurfabrikant Richemont står bag mærket Roger Dubuis, som har flyttet fokus og åbner sin første butik i New York i november 2016. Koncernen er desuden på udkig efter en placering af en ny butik i USA.
I gennemsnit koster et Roger Dubuis-ur 60.000 dollar per styk, hvilket svarer til knap 400.000 kr.
Den schweiziske urbranche fik i juli dog midlertidig hjælp fra Storbritannien, hvor salget af luksusure steg 13 pct.
Det skyldes, at indkøbsturister har valfartet Storbritannien, da et fald i pundet på knap 10 pct. har givet mulighed for store besparelser ved køb af luksusprodukter.
Det italienske luksus-urmarked voksede også i juli og det overgik Japan, der blev trykket ned på en fjerde plads.
Enkelte ekstreme valutaudsving giver forbrugerne muligheder for indkøbsrejser. I slutningen af november og ind i januar 2015 styrtdykkede den russiske rubel med mere end 20 pct. mod euroen grundet olieprisnedsmeltningen..
Aktiefokus