Bilarving har tabt millioner på vandfly og luksusure: »Det er jo livet for en iværksætter«
Lars Erik Nielsen, der blev hovedrig på Maldiverne, satser på det danske luftrum og den dyre del af urverdenen. Det kræver tålmodighed - og penge.
Han er født ind i Danmarks suverænt største bilkoncern, har kørt racerløbet Le Mans fem gange og har sammen med sine fætre tjent over en mia. kr. på at sælge et eksotisk vandflyfirma.
Men den 65-årige forretningsmand Lars Erik Nielsen har endnu ikke gjort to af sine nyeste påfund til en god forretning. Det viser et regnskab fra hans investeringsselskab Len-Promotion ApS.
Fra at have tjent 34 mio. kr. i 2014, kom Lars Erik Nielsens selskab ud af 2015 med et underskud på næsten 38 mio. kr.
»Ofte giver nye investeringer tab i starten. Derfor er det ikke noget særligt, at der konstateres tab. Hvis man hertil lægger, at markedet mildest talt har været fladt, skal der ikke meget til at få tab. Det er jo livet for en iværksætter,« siger Lars Erik Nielsen.
Milliardæren med både vand og benzin i blodet er fjerde generation i Semler Gruppen, der står for den danske import af VW, Audi, Seat, Skoda og Porsche, og som i fjor omsatte for over 10 mia. kr.
Mest kendt er Lars Erik Nielsen dog for sammen med sine to fætre, Jesper og René Mourier, at have stiftet Maldivian Air Taxi, der flyver passagerer mellem Maldivernes knap 1.200 øer. Det startede i 1992 som et lille iværksætterprojekt med bare to fly, men forvandlede sig over to årtier til et af verdens største vandflyselskaber.
I 2012 solgte Lars Erik Nielsen og hans to fætre 90 pct. af Maldivian Air Taxi til kapitalfonden Blackrock i en handel, der indbragte dem over 1 mia. kr.
I forbindelse med salget blev en del af de tre stifteres gevinst lavet som en såkaldt earn out-aftale. Det er en aftale, hvor betalingen sker over tid og typisk beregnes som en procent af virksomhedens kommende omsætning, overskud eller et andet nøgletal.
»Der ligger nu en mindre forventning til earn out,« siger Lars Erik Nielsen, når han skal forklare den primære årsag til, at hans investeringsselskab er kommet ud med underskud.
Således har Len-Promotion ApS nedskrevet værdien af sine andele i associerede virksomheder med 33 mio. kr., fremgår det.
»Maldiverne bevæger sig langsomt fremad og er ramt af den almindelige nedgang i turismen i området. Men Trans Maldivian Airways (tidligere Maldivian Air Taxi) bliver ledet dygtigt med en stadig forbedret effektivitet. Samarbejdet med Blackstone er fortrinligt. Her er stadig masser af merværdi på længere sigt,« siger Lars Erik Nielsen, der stadig ejer 10 pct. af selskabet.
Len-Promotion rummer også Lars Erik Nielsens ejerandel i Nordic Seaplanes, der driver en ny vandflyrute mellem Aarhus og København. Desuden er Lars Erik Nielsen medejer af det eksklusive urfirma Urban Jürgensen & Sønner, som han sammen med en gruppe investorer overtog for cirka halvandet år siden.
Da investorerne købte urfirmaet, som har hovedsæde i Schweiz, var det næsten gået i stå. Derfor kræver det tålmodighed at vende forretningen, siger Lars Erik Nielsen, der ikke vil afvise, at både hans urfirma og nye vandflyfirma skal have tilført flere penge.
»Generelt er det forventeligt, at nystartede virksomheder får tilført kapital efter behov. Det gælder også for de to nystartede virksomheder,« siger han.