Erhverv

Luftens legendariske arbejdshest fra 80’erne sendes på pension

MD-80 flyet har fået flere øgenavne og blev i Danmark særdeles kendt i julen 1991.

Artiklens øverste billede
Den danske pilot Stefan Rasmussen forlader det havarerede MD-80 fly efter nødlandingen i Sverige i 1991. Foto: Jan Berlin/AP

Det legendariske fly MD-80 fra producenten McDonnell Douglas har igennem tiderne - og specielt i 80’erne - været en af de største arbejdsheste for den amerikanske luftfartsindustri.

Men tiden er langt om længe ved at rinde ud for arbejdshesten. I tirsdags sendte American Airlines Group historisk mange fly på pension og i den forbindelse skrottede selskabet 20 fly af MD-80’er typen. Det sker efter den travle sommerperiode er overstået.

American Airlines har netop skrottet 20 MD-80 fly. Foto: Sue Ogrocki/AP

De 20 pensionerede fly er i gennemsnit 28 år gamle, hvilket er fem år ældre end American Airlines tilbageværende MD-80-flåde.

Det amerikanske luftfartsselskab venter samlet at skrotte 45 MD-80-fly i 2016-sæsonen.

Over de seneste 10 år har der været tale om, at den støjende MD-80 snart skal sendes på pension, og luftfartsmyndighederne har også undersøgt, om det stadig var forsvarligt at bruge det gamle fly.

Herhjemme blev MD-80 kendt, da den danske pilot Stefan Rasmussen nødlandede den 27. december 1991 i Arlanda-lufthavnen med 129 mennesker ombord. Alle overlevede.

Den danske pilot Stefan Rasmussen nødlandede den 27. december 1991 et MD-80-fly, kort efter afgang fra Arlanda-lufthavnen med kurs mod København. Alle 129 mennesker ombord overlevede. Foto: Bjorn Tilly/AP

McDonnell Douglas blev i 1997 fusioneret ind i Boeing-koncernen, og produktionen af MD-80 blev stoppet i 1999. Den historiske traver MD-80 kan ikke længere kæmpe mod Boeings 737 og europæiske Airbus’ A320-fly grundet deres mere brændstofbesparende meritter. American Airlines har også tidligere annonceret, at MD-80-flåden bliver udskiftet med Boeings flytyper 737 og 800 samt af Airbus’ A321.

MD-80 flyet knokler fortsat for luftfartsselskaberne Delta Air Lines og Allegiant Travel, men de har også annonceret, at tiden med McDonnell Douglas flyene nu er på lånt tid.

Det første MD-80-fly blev indsat i drift i oktober 1979. MD-80-flyene har høstet mange øgenavne blandt entusiaster og her i blandt Mad Dog (gal hund) og Angry Puppy (sur hvalp).

En pilot udtalte i 2008 til Bloomberg News, at piloter, der fløj MD-80, virkelig skulle arbejde for deres lønbetaling.

Aktiefokus

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.