Erhverv

Børsklare Nets' blødende sår: Har tabt 377 mio. kr. på NemID

Det har været en dyr fornøjelse for Nets at forsøge at udvide med nye forretningsområder. Rollen som eneleverandør af NemID til staten og bankerne har foreløbigt ført til et underskud på 377 mio. kr.

Artiklens øverste billede
NemID som login og som digital signatur er måske nok blevet en succes hos bankerne og for staten. Men for leverandøren Nets, der er på vej mod en børsnotering, har satsningen på NemID været en økonomisk klods om benet.

Kapitalfondejede Nets, der b.la. driver Dankortet, har skruet indtjeningen kraftigt i vejret og stormer mod børsen, men det er langtfra alting, der kører som smurt.

Rollen som eneleverandør af NemID til staten og bankerne har foreløbigt ført til et underskud på 377 mio. kr.

Nets har således tabt penge på løsningen med det lille papkort med engangskoder hvert eneste år, siden firmaet vandt opgaven i 2007 og forsøgte sig med et nyt forretningsområde.

»Når et datterselskab har udfordringer med at levere, skal man forholde sig til det som investor. Det er et element, som vil komme op på radaren hos potentielle investorer, og som man vil søge en forklaring på,« siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg hos Dansk Formuepleje.

Flere kilder fortæller, at en børsnotering af Nets kan blive skudt i gang allerede i denne uge - kun lidt mere end to år efter at de amerikanske kapitalfonde Advent International og Bain Capital købt Nets af en stribe danske banker for 17 mia. kr.

Selvom indtjeningen er røget i vejret, er det fortsat ikke lykkedes at tjene penge på NemID, der var et forsøg på at tjene penge på et nyt produkt udover de klassiske Nets-områder som drift af Dankort og Betalingsservice.

I et interview med Finans for to år siden forklarede Nets’ topchef, Bo Nilsson, at den store satsning på NemID og de mange penge, der blev brugt på at bygge og drive løsningen, nu skulle hentes hjem ved at få flere private kunder og ved at sælge NemID til andre lande.

Siden er underskuddet blevet mindre – i 2015 var det på 9,8 mio. kr. – og der er kommet flere private kunder til. Men trods interesse fra mange sider er der ikke kommet nogen aftaler på plads med andre lande, fortæller Niels Gotfredsen, direktør for eSecurity hos Nets, herunder NemID.

»Vi har en unik løsning på grund af partnerskabet mellem bankerne og det offentlige. Det har vakt opsigt, og der er jævnligt andre lande, der kontakter os, men når de ser de kompleksiteter, sådan et samarbejde giver, tager det tid,« siger han.

Niels Gotfredsen, direktør for eSecurity hos Nets, herunder datterselskabet Nets DanID.

Om Nets når at få et år eller to med overskud på at drive NemID, inden kontrakten med staten og bankerne udløber, vil Niels Gotfredsen ikke kommentere, udover at det med flere private kunder går i den rigtige retning.

Nets får også lidt hjælp fra Digitaliseringsstyrelsen, som ikke bliver klar med en afløser for NemID, inden kontrakten om NemID endegyldigt løber ud i november 2017. Forsinkelserne gør, at staten lige nu forhandler med Nets om en tillægskontrakt, der altså kan blive et lille økonomisk plaster på det samlede NemID-regnskab.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.