Fitness World pumper 50 mio. kr. i ny lavpriskæde, der vil til udlandet
Fitness Worlds nye lavpriskæde rammer fire danske byer om en uge. Direktøren sætter nu tal på satsningen - og åbner op for et indtog i udlandet.
Danmarks største fitnesskæde, Fitness World, spiller med både musklerne og pengepungen, når den om en uge introducerer sin nye lavpriskæde på det danske marked.
Over de næste to år bruger Fitness World, der er ejet af kapitalfonden FSN Capital, cirka 50 mio. kr. på at åbne en række nye centre rundt om i landet.
Det sker under navnet Urban Gym, der i første omgang rammer Aarhus, Odense, Viborg og to steder i København.
Når vi har toptrimmet forretningen i Danmark, er det vores mål at skalere den til udlandet.
Planen er blive landsdækkende med den nye kæde inden for tre år, men ambitionerne stopper ikke der.
»Det er lavpriskoncepterne, der vokser mest i disse år og fremover, både herhjemme og i udlandet. Når vi har toptrimmet forretningen i Danmark, er det vores mål at skalere den til udlandet,« siger adm. direktør i Fitness World, Steen Albrechtslund.
Urban Gym bliver døgnåbne, ubemandede centre med udstyr til cross,- cardio- og vægttræning. Der er ingen reception, holdtræning eller instruktører - alt sammen for at holde omkostningerne nede. Prisen for at træne i centrene er 99 kr. om måneden.
Konceptet er udviklet til det danske marked, men kan meget vel fungere i udlandet, mener Steen Albrechtslund.
»Det samme gælder vores Fitness World-brand, som vi allerede har prøvet af i Polen med otte centre. Det kan godt være, at vi skal justere vores koncepter lidt til udlandet – men det kunne da være skide sjovt at prøve dem af,« siger Fitness World-direktøren, der bl.a. har en fortid i den amerikanske livsstilsvirksomhed Fossil.
I forvejen er Fitness World den største aktør på fitnessmarkedet herhjemme. Omsætningen i kædens 155 centre er på over en mia. kr. årligt, men der er kamp om kunderne.
Iværksætter Rasmus Ingerslev, der i sin tid var med til at stifte og senere sælge Fitness.dk, er også på vej med en ny fitnesskæde. Den åbner sine to første centre i København og Odense - også til september - og har navnet Repeat.
Fitness.dk derimod er i krise, taber millioner og vil lukke centre.
Ifølge en ekspert er Fitness Worlds nye satsning et klart signal om, at man vil sætte sig endnu tungere på fitnessmarkedet herhjemme.
»For at være noget for alle skal du segmentere dig. Folk vil identificere sig med det sted, de træner. Derfor giver det god mening, at Fitness World vil tilbyde forskellige koncepter,« sagde forbrugerekspert Mette Skovgaard Frich til Finans, da Fitness World i maj præsenterede Urban Gym.