Erhverv

OK har tabt navnekrig til Circle K

Den danske benzinkæde OK fik ikke held med at sagsøge Circle K.

Artiklens øverste billede
Efter 30 år i Danmark skifter Statoil navn til Circle K.

Den globale benzingigant Circle K, der er i gang med at erstatte samtlige Statoil-stationer i Danmark og en række Shell-stationer, behøver ikke at skifte logo.

Sådan blev udfaldet af et retsligt opgør mod benzinkæden OK, der havde sagsøgt sin konkurrent for brud på varemærkeloven.

Helt konkret mener OK, at Circle K's logo - et K i en cirkel - ligner OK's logo for meget. OK mener, at der er en forvekslingsrisiko, når Circle K-logoet optræder på høje pylon-skilte uden at være ledsaget af teksten "Circle K."

Den påstand er nu blevet skudt ned af Sø- og Handelsretten, der har tilkendegivet mundtligt, at Circle K-logoet ikke krænker OK's rettigheder.

»Der kommer en skriftlig kendelse inden for tre-fire uger, men for vores vedkommende er sagen afsluttet. Vi har tabt og går ikke videre med den,« siger Lene Bonde, kommunikationschef i det andelsejede OK.

Circle K er ejet af canadiske Alimentation Couche-Tard, der for få år siden købte Statoil-koncernen. Canadierne ønsker at samle hele deres koncern under det nye navn, og det betyder, at samtlige af landets Statoil-stationer bliver omdøbt til Circle K.

Navneskiftet gælder også en lang række Shell-stationer, som var ejet af Statoil Fuel & Retail A/S (nu Circle K Danmark A/S).

Men der er tilsyneladende en del brændstofkunder, som forveksler Circle K og OK. I hvert fald fremviste OK under det første møde i Sø- og Handelsretten en undersøgelse, som skulle understøtte den påstand.

Som et modsvar fremlagde Circle K sin egen undersøgelse, der viste det modsatte.

»Undersøgelsen viste, at kun i alt én procent af de adspurgte forvekslede de to logoer, og yderligere kun en procent skabte sammenhæng mellem logoerne og OK. Dette er et meget, meget lille og helt ubetydeligt tal, som hverken kommercielt eller juridisk kan sandsynliggøre risiko for reel forveksling mellem mærkerne,« sagde Ann Kirstine Havsteen, kommunikationsdirektør i Circle K, til Ekstra Bladet.

Finans har forsøgt at få en kommentar til afgørelsen fra Circle K, men uden held.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.