Erhverv

Henrik Werdelin bygger store virksomheder på stribe: Sådan gør du ham kunsten efter

En af Danmarks mest succesfulde iværksættere giver sine bud på, hvordan man skaber en voksende virksomhed med succes.

Artiklens øverste billede
Henrik Werdelin er en dansk iværksætter bosat i New York. Han er kreativ direktør i Bark & Co. og står bag en række store virksomheder. Foto: Kamilla Krøier.

Hvordan gør man en god idé til en succesfuld virksomhed med dundrende vækst og hundredvis af ansatte?

Spørg den danske iværksætter Henrik Werdelin, der på rekordtid har opbygget et hundeimperium i USA og derudover står bag en række virksomheder, som har vokset sig store og stærke.

Henrik Werdelin er kreativ direktør i Bark & Co. og stifter af firmaet Prehype, der hjælper store virksomheder med at udvikle startups og lave venture-investeringer. Gennem Prehype har han været med til at skabe firmaer, hvoraf nogle er blevet solgt til Facebook, Dropbox og Microsoft.

Andre vokser vildt. Bl.a. er Henrik Werdelin medstifter og storaktionær i rengøringsfirmaet ManagedByQ, der beskæftiger 1.600 mand, og som for nyligt fik en investering på over 150 mio. kr. fra Google.

»Hvis du prøver at knække koden til, hvordan du for alvor får en virksomhed til at vokse, er der nogle tanker, du er nødt til at gøre dig,« siger Henrik Werdelin.

Herunder giver han fire gode råd til, hvordan man bedst muligt skaber en voksende virksomhed.

Find den rette balance:

Mange iværksættere tænker alt for meget, inden de kommer i gang. De bruger måneder og år på at analysere og tænke deres idé igennem på kryds og tværs, uden at de tester den af på rigtige mennesker.

Når de så endelig kommer i gang og måske ikke kan slå igennem, er de så forgabte i idéen, fordi de har brugt vildt meget tid på den, at de ikke vil lave den om – eller i sidste ende droppe den. Vi gør det omvendt. Vi finder en industri, hvor der er mulighed for at lave noget nyt. Så tester vi det i markedet og analyserer hurtigt, om det virker eller ej.

Det handler om at starte hurtigt og slutte stort.

Tænk udover dit produkt:

Bare fordi du laver et produkt – f.eks. en app eller en hjemmeside – er det ikke ensbetydende med, at du har lavet en virksomhed. Alle kan lave et produkt i dag. Det er nemmere end nogensinde.

Men det er alt det, du bygger ovenpå, som skaber din virksomhed. Hvad er dit syn på kundeservice? Hvad med markedsføring?

Tro ikke, at du er i mål, bare fordi produktet er i mål.

Tænk stort!

Danske iværksættere skal blande sig i verdenstoppen, men det kræver, at de tror på det og tænker ud over den danske andedam.

I stedet for at lave et produkt til danske forbrugere og teste det af i Danmark skal de sige: ”Nu laver jeg et produkt, som kan fungere i det meste af verden, og så starter jeg med at rulle det ud i Danmark.”

Risikoen ved at tænke på den måde er måske større, men det samme er gevinsten.

Husk, at et startup kan være hvad som helst:

Iværksætteri handler ikke kun om at opfinde den næste store app eller et nyt, hot socialt netværk. Du kan sagtens tage et traditionelt produkt og gøre det til noget nyt.

Tænk på Lagkagehuset og Lakrids by Johan Bülow. Det er i princippet blot en bager og en lakridsforhandler, som har gjort sig til meget mere ved at skabe en historie, en identitet og et brand.

Et startup skal opfylde et menneskeligt behov – mere kompliceret behøver det ikke være.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.